|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UENM / C860
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UENM
/
C860
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Bezpečnostní inženýrství I
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
19 / -
|
14 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy, technikami a nosnými myšlenkami prevence ztrát v průmyslu. Má poskytnout studentům základní poznatky o analýzách a oceňování rizika v průmyslových podnicích a o nástrojích a technikách, které se v rámci analýz a oceňování rizika v průmyslu používají.
|
Požadavky na studenta
|
Zkouška je písemná. Základní formou zkoušky je příprava zkouškového projektu a diskuse nad ním. Projektem je prověřováno osvojení základních znalostí a aplikačních dovedností. Během semestru jsou znalosti prověřovány testem, jehož výsledek je započítán do celkové klasifikace.
|
Obsah
|
Černobyl - úvodní příklad. Četnost havárií. Kletzův model přístupu k haváriím. Bezpečnost. Průmyslová bezpečnost. Systém se zdroji rizika. Bezpečnost a inherentně bezpečnější projekty. Zdroje rizika. Působení zdrojů rizika. Příčinné vztahy, iniciace, poruchy. Pasivní zdroje rizika. Působení mechanické energie. Scénáře nehod a zdroje rizika. Četnost lidských chyb. Identifikace zdrojů rizika. Techniky HAZOP a FMEA. Rychlá ocenění zdrojů rizika. Analýza scénářů nehod. Technika stromu událostí. Systémová analýza. Odhady četností scénářů nehod. Test znalostí. Zadání zkouškového projektu. Úvodní pojmy analýzy následků. Přenosové cesty a tlumení. Obecné principy. Atmosféra jako přenosová cesta. Voda jako přenosová cesta. Půda jako přenosová cesta. Bariéry. Působení tlakové energie. Úniky prachů, kapalin. Úniky zkapalněných par, scénář BLEVE. Imploze.Úniky stlačených a zkapalněných plynů. Působení tepelné energie. Mechanismy přenosu tepelné energie. Úniky horkých kapalin, plynů. Plameny z hořících kaluží. Ohnivé koule. Úniky chladných materiálů. Deflagrace a detonace. Obecné principy. Působení chemické energie - neohraničené deflagrace. Ohraničené deflagrace. Škody působené příjemcům. Obecné principy. Zranění a poškození. Pojem dávka. Vztah mezi dávkou a škodou. Škody způsobené lidem. Škody způsobené zařízení a budovám. Škody způsobené prostředí akutním uplatňováním zdrojů rizika. Kolokvium studentů - Process Safety Progress Chemické reaktory. Působení chemické energie. Obecné principy. Dělení chemických reakcí z hlediska tepelného zabarvení. Nezvládnutí reakcí. Adiabatický teplotní růst Tad, klasifikace procesů podle Tad. Kinetické aspekty bezpečnosti režimu exotermních procesů. Charakterizace a hodnocení zdrojů rizika. Pojmy a představy analýzy rizika. Postupy analýzy rizika. Ilustrace použití metodiky kvantitativní analýzy rizika. Zvládání zdrojů rizika v procesech. Taktický a strategický přístup. Přijatelnost rizik. Úloha vedení při prevenci ztrát. Systémy řízení bezpečnosti. Lidský faktor. Úloha legislativy. Evropská směrnice SEVESO 2, americký předpis PSM, zákony ČR.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. Ing. Miloš Ferjenčík, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
doc. Ing. Miloš Ferjenčík, Ph.D. (100%),
doc. Ing. Břetislav Janovský, Dr. (100%),
-
Vede seminář:
doc. Ing. Miloš Ferjenčík, Ph.D. (100%),
doc. Ing. Břetislav Janovský, Dr. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Ferjenčík M.:. Loss Prevention - Prevence ztrát. Učební texty, 2002, Univerzita Pardubice, KTTV.. Univerzita Pardubice, KTTV, 2002.
-
Základní:
Ferjenčík M.:. Soubor prezentací v MSPower Pointu k předmětu Bezpečnostní inženýrství 1 - 7 výukových témat. (je k dispozici na intranetu University Pardubice v programu STAG v době výuky předmětu)..
-
Základní:
JANOVSKÝ B.:. Soubor prezentací v power pointu k předmětu Bezpečnostní inženýrství 1 - 6 výukových témat..
-
Doporučená:
MARSHALL V. AND RUHEMANN S. Fundamentals of Process Safety, 2002, IChemE, Rugby. IChemE, Rugby, 2002.
-
Doporučená:
CROWL D.A, LOUVAR J.F.:. Chemical process safety: Fundamentals with applications. Second Edition, 2002 Prentice Hall, Upper Saddle River, N.J..
-
Doporučená:
Kletz T.:. Learning from Accidents, 1993, Buterworth-Heinemann, Oxford.. Buterworth, 1993.
-
Doporučená:
Lees F.P. Loss Prevention in the Process Industries, second edition 1996, Buterworth-Heinemann, Oxford.. Buterworth, 1980.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
C304 Bezpečnost průmyslových procesů |
Získané způsobilosti |
Posluchač po absolvování předmětu rozumí principům metod analýzy a oceňování rizika, a principům jejich používání ke zvyšování účinnosti systémů řízení bezpečnosti. Je schopen účastnit se platně analýz a oceňování rizika a modifikace složek řízení bezpečnosti na základě analýzy a oceňování rizika. Může se podílet na zvyšování účinnosti systému řízení bezpečnosti pomocí metod analýzy a oceňování rizika. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|