|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UEV / CFUH
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UEV
/
CFUH
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Finanční účetnictví podle IPSAS
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Konzultace
14
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
21 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
14
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je získat vědomosti o mezinárodní koncepci účetnictví ve veřejném sektoru a komparovat ji s aktuální českou národní regulací.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: písemný test ověřující dovednosti studentů s minimálním bodovým ziskem 65 % dosažitelných bodů.
Zkouška: ústní, v hodnocení je zohledněn výsledek zápočtového testu.
|
Obsah
|
Mezinárodní harmonizace účetnictví.
Role IPSASB (Rada pro mezinárodní účetní standardy pro veřejný sektor), IFAC (Mezinárodní federace účetních) a národní regulace.
Vymezení prvků GPFR (finančních výkazů pro všeobecné použití). Oceňovací báze.
Kvalitativní charakteristiky účetního výkaznictví a jeho uživatelé.
Vybrané účetní problémy podle IPSAS na akruální bázi.
Účetní pravidla, změny účetních odhadů a chyby.
Účetní výkaznictví na akruální bázi.
Finanční kontrola, role NKÚ v oblasti účetnictví ve veřejném sektoru a etický kodex auditorů a účetních znalců.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
České účetní standardy 701 až 710..
-
Základní:
KRAFTOVÁ, I. (2022). Finanční účetnictví podle IPSAS. e-skripta v rozsahu výkladových témat kurzu UEV/CFUH/2022. (Určeno pro prezenční formu studia.). Pardubice.
-
Základní:
Finanční účetnictví podle IPSAS. Studijní opora - kurz UEV/CFUH/2022 v LMS Moodle. (Určeno pro kombinovanou formu studia.)
(KRAFTOVÁ, I.)
-
Základní:
IFAC. (2008) Příručka mezinárodních účetních standardů pro veřejný sektor. (překlad NKÚ). [online] Dostupné na: www.nku.cz..
-
Základní:
Vyhláška 410/2009 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro některé vybrané účetní jednotky..
-
Základní:
Zákon 563/1991 Sb., o účetnictví v platném znění..
-
Doporučená:
VODÁKOVÁ, J. Akruální účetnictví ve veřejném sektoru. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-890-9.
-
Doporučená:
CAVANAGH, J., FLYNN, S., MORETTI, D. (2016) Implementing Accrual Accounting in the Public Sector [online] Dostupné na: https://www.imf.org/external/pubs/ft/tnm/2016/tnm1606.pdf.
-
Doporučená:
IASCF. (2007) Exposure Draft of a Proposed IFRS for Small and Medium-sized Entities. [online] Dostupné na: https://www.mkvk.hu/letolthetoanyagok/IFRS/0000002073.pdf.
-
Doporučená:
IPSASB. (2015) The IPSASB's Strategy for 2015 Forward: Leading through Change. [online] Dostupné na: http://www.ifac.org/publications-resources/ipsasbs-strategy-2015-forward-leading-through-change.
-
Doporučená:
SVOBODOVÁ, J. a kol. Účtová osnova, České účetní standardy pro některé vybrané účetní jednotky. Olonouc: ANAG, 2018. ISBN 978-80-7554-131-4.
|
Časová náročnost
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
14
|
Příprava na zkoušku
|
60
|
Příprava na zápočet
|
31
|
Domácí příprava na výuku
|
45
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Student, který úspěšně absolvoval předmět, umí:
vysvětlit význam mezinárodní harmonizace účetnictví a vymezit hlavní aktéry tohoto procesu;
vysvětlit a zhodnotit obecné předpoklady, kvalitativní charakteristiky a účetní pravidla účetní závěrky s ohledem na informační funkci účetnictví;
popsat a vysvětlit způsob sestavení a obsah jednotlivých položek prvků účetní závěrky;
porovnat shody a rozdíly řešení vybraných účetních problémů podle IPSAS a podle české národní úpravy.
Student, který úspěšně absolvoval předmět, dovede:
na základě modelových dat sestavit jednotlivé výkazy účetní závěrky podle IPSAS;
pomocí schematických předkontací naznačit účtování vybraných účetních problémů podle IPSAS, resp. podle české právní úpravy;
posoudit důsledky aplikované oceňovací báze na věrný a poctivý obraz účetní jednotky;
vysvětlit a zhodnotit dopady změn aktiv, závazků, nákladů a výnosů na finanční pozici a výkonnost účetní jednotky.
Student, který úspěšně absolvoval předmět, je schopen:
do řešení problémů zahrnout úvahu o jejich etickém rozměru (v souvislosti s Etickým kodexem auditorů a účetních znalců);
na základě modelového zadání rozhodovat o řešení problému a prezentovat očekávané důsledky přijatého rozhodnutí;
srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení.
|
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Metody samostatných akcí
- Nácvik dovedností
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Písemná zkouška
- Analýza výkonu studenta
|
|
|
|