|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UEV / CPRE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UEV
/
CPRE
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Prostorová ekonomie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Konzultace
14
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
14
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
UEV/KPRE
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poskytnout studentovi poznatky o procesech, které se týkají prostorového uspořádání národní a regionální ekonomiky a také o zásadách a metodách, jež jsou klíčové pro analýzu ekonomické základny region a sídelních útvarů.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet bude udělen na základě aktivity v průběhu tutoriálu a prezentace seminárního příspěvku.
Další podmínkou zápočtu je min. 60%ní úspěšnost v závěrečném písemném testu.
Zkouška: písemná forma (požaduje se nejméně 60% míra úspěšnosti)
|
Obsah
|
Podstata a funkce regionální ekonomie. Hlavní teoretické směry v RE. Nabídka a poptávka v prostorové analýze. Analýza regionální ekonomické struktury. Koncept místního rozvoje v jeho ekonomickém výkladu. Lokalizační analýza a její teoretická východiska. Ekonomické souvislosti migrace. Postavení kulturně historických lokalit v územně rozvojových koncepcích. Regionální politika. Ekonomické souvislosti územního plánování, urbanizace a urbanismu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Macháček, Jaroslav. Regionální a municipální ekonomie. Praha: Oeconomica, 2011. ISBN 978-80-245-1836-7.
-
Základní:
KOLEKTIV AUTORŮ. Základy regionálních věd a veřejné správy. Plzeň: Aleš Čeněk, 2011. ISBN 978-80-7380-304-9.
-
Doporučená:
MACHÁČEK J.:. Ekonomické souvislosti využívání kulturně historických lokalit. Praha: VŠE, 2004.
-
Doporučená:
MAIER, G., TÖDTLING, F.:. Regionální a urbanistická ekonomika. Bratislava: Elita, 1998.
-
Doporučená:
Čadil, Jan. Regionální ekonomie : teorie a praxe. V Praze: C.H. Beck, 2010. ISBN 978-80-7400-191-8.
-
Doporučená:
Blažek, Jiří. Teorie regionálního rozvoje : nástin, kritika, implikace. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1974-3.
-
Doporučená:
Macháček, Jaroslav. Úvod do prostorové ekonomie : pro kombinovanou formu studia. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2008. ISBN 978-80-7395-099-6.
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
38
|
Příprava na zkoušku
|
50
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na dílčí test
|
10
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Studenti musí znát základy mikroekonomie a makroekonomie, především musí znát principy fungování trhů, formování ceny výrobních faktorů a chování jednotlivých ekonomických subjektů. |
Získané způsobilosti |
Student bude schopen porozumět ekonomickým souvislostem v prostorovém uspořádání, pochopí kontext prostorové ekonomie a jejího vývoje v rámci ekonomických teorií, získá přehled o regionální politice a ekonomickém rozvoji. Bude schopen aplikovat teoretické poznatky do praktické roviny své praxe.
Student, který úspěšně absolvoval předmět, umí:
vysvětlit funkce prostorové ekonomie z hlediska soudobých trendů v oblasti veřejné správy, i pokud jde o aktuální potřeby ziskového sektoru,
charakterizovat hlavní součásti hospodářské základny regionu a sídel a jejich ekonomickou výkonnost,
vysvětlit příčiny meziregionálních rozdílů, které vyplývají z předchozího vývoje ekonomické struktury, přírodních dispozic a z působení dalších faktorů,
rozlišit principy, ze kterých jsou odvozeny hlavní regionálně ekonomické teorie a obory působností těchto teorií,
popsat oblasti uplatnění regionální politiky v její původní podobě i soudobých formách.
Student, který úspěšně absolvoval předmět, dovede:
uplatnit výsledky analýzy efektivnosti, pokud jde o hospodaření sídel a územních celků,
přiměřenými metodami posoudit ekonomickou výkonnost územních celků,
formulovat názory na prostorové procesy jako je např. migrace a identifikovat faktory a okolnosti, které determinují průběhu těchto procesů,
navrhnout opatření, která souvisejí s prostorovým uspořádáním ekonomiky, s usměrňováním vývoje růstových pólů a s difuzními efekty, vyjmenovat okolnosti, které ovlivňují urbanizační procesy a s nimi spojené změny v povaze sídel.
Student, který úspěšně absolvoval předmět, je schopen:
samostatně a odpovědně se rozhodovat v nových nebo měnících se souvislostech;
podle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezit zadání pro odborné činnosti a koordinovat je;
srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory;
srozumitelně shrnout možnosti řešení problémů územního vývoje v kontextu soudobé ekonomické teorie a praxe.
|
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Písemná zkouška
- Posouzení zadané práce
- Analýza výkonu studenta
|
|
|
|