|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UEV / CRVS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UEV
/
CRVS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Regionalismus a veřejná správa
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Konzultace
14
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 25
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
14
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou víceúrovňovým governance (vládnutí) v kontextu nových koncepcí regionalismu a globalizace. Předmět podá studentům informace o aktuálních přístupech ke governance na jednotlivých úrovních, tak aby byli schopni pojem governance chápat v širších souvislostech a získané znalosti dovedli implementovat do svých návrhů a opatření.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: vypracovaná samostatná práce. Zkouška: písemná a ústní.
|
Obsah
|
Governance, New Governance a její úrovně.
Metropolitní vládnutí.
Víceúrovňová správa a vztahy mezi jednotlivými úrovněmi, veřejná politika.
Proces decentralizace a federalizmus v západní a východní Evropě.
Centra regionů, regiony, plurinationalismus.
Multipolarita a budoucnost regionalismu.
Nové pojetí regionalismu: základní charakteristiky a význam Emerging Movement .
Nové pojetí regionalismu: globalizace a přestavba politického hospodářského prostoru.
Globalizace,reteritorializace: změna rozsahu správy na úrovni měst v Evropě.
Transformace měst: koncepty město pro podnikatele, konkurence ve vládnutí, nové prostorové členění.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Swenden, Wilfried. Federalism and Regionalism in Western Europe: a Comparative and thematic analysis.
-
Základní:
Implementing Regionalism: Connecting Emerging Theory and Practice to inform economic development.
-
Základní:
Cihelková, Eva. Měnící se uspořádání světa a nové formy vládnutí. Praha, 2011.
-
Základní:
Fiala, Petr, Strmiska, Maxmilián. Víceúrovňové vládnutí: teorie, přístupy, metody. 2005.
-
Doporučená:
Wolman, Harold. Government and Governance.
-
Doporučená:
Garzón, Jorge. Multipolarity and the Future of Regionalism: Latin America and Beyond. 2015.
-
Doporučená:
Behr, Timo, Jokela, Juha. Regionalism and Gglobal Governance. 2011.
-
Doporučená:
Wokoun, René. Regionální rozvoj: východiska regionálního rozvoje, regionální politika, teorie, strategie a programování.
|
Časová náročnost
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
20
|
Semestrální práce
|
36
|
Sběr materiálu
|
15
|
Kontaktní výuka
|
14
|
Příprava na zkoušku
|
65
|
Celkem
|
150
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
9
|
Vypracování seminární práce
|
25
|
Kontaktní výuka
|
36
|
Příprava na zkoušku
|
55
|
Příprava prezentace (referátu)
|
7
|
Domácí příprava na výuku
|
18
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Student, který úspěšně absolvoval předmět, umí:
charakterizovat základní principy víceúrovňového vládnutí,
vysvětlit proces centralizace a decentralizace při rozdělování moci,
vysvětlit úlohu centra a regionu pro rozvoj státu a charakterizovat podstatu plurinationalismu a multipolarity,
vymezit podstatu konceptu "nový regionalismus" a odborně posoudit problematiku globalizace a vliv na hospodářsko-politické uspořádání státu,
vysvětlit pojem transformace měst, uvést a charakterizovat jednotlivé koncepty a vymezit podstatné dopady na jejich rozvoj.
Student, který úspěšně absolvoval předmět, dovede:
zhodnotit pozitiva a negativa jednotlivých forem uspořádání moci ve státě a na základě odborného posouzení navrhnout optimální řešení,
provést komparaci procesu decentralizace a federalizace v zemích západní a východní Evropy,
posoudit úlohu regionalismu a důležitost ekonomické prosperity regionu pro stát,
navrhnout konkrétní opatření pro města v kontextu transformace měst.
Student, který úspěšně absolvoval předmět, je schopen:
srozumitelně sdělovat odborníkům i laikům informace o uspořádání moci a rozdělení "vládnutí" ve státě,
formulovat vlastní názor na globalizaci a její vliv při formování principů nového regionalismu,
orientovat se v nových přístupech. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody samostatných akcí
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Písemná zkouška
- Posouzení zadané práce
- Analýza výkonu studenta
|
|
|
|