|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UEV / FETVS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UEV
/
FETVS
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Etika ve veřejné správě
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
40 / -
|
0 / -
|
4 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět seznamuje studenty s úlohou a významem etiky v moderní veřejné správě. Cílem předmětu je, prostřednictvím aktivního řešení modelových etických dilemat a case studies, stimulovat studenty k etickému uvažování a formovat tak etické hodnoty budoucích zaměstnanců veřejné správy.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: účast na seminářích dle vyhlášky FES, zpracování vybrané případové studie - odevzdání, prezentace a akceptace vyučujícím
Zkouška: písemná a ústním dozkoušením.
Základním komunikačním prostředkem sdělování důležitých informací od vyučujícího studentům bude IS STAG, popř. hromadný email.
|
Obsah
|
Hospodářská etika a její institucionalizace.
Etika, morálka a právo.
Problém etiky, integrity a profesionality úředníka.
Etika v moderní veřejné správě a principy good governance.
Diskrece a odpovědnost ve veřejné správě.
Etická infrastruktura (principy, nástroje a metody etického řízení), etický a sociální audit.
Tradiční a nové nástroje kultivace etiky (leadership, management, vzdělávání, trénink aj.).
Etické kodexy veřejné správy.
CSR ve veřejné správě.
Vybrané etické problémy veřejné správy (střet zájmů, korupce, lobbing, nepotismus, klientelismus, diskriminace aj.).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. Ing. Jolana Volejníková, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Ing. Jan Fuka, Ph.D. (100%),
doc. Ing. Jolana Volejníková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Ing. Jan Fuka, Ph.D. (100%),
Ing. Martin Sobotka, Ph.D. (100%),
doc. Ing. Jolana Volejníková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
BOHATÁ, M. a kol.:. Etika a integrita veřejné správy. Praha, 2022.
-
Doporučená:
BOHATÁ, M.:. Česká cesta k podnikatelské etice. Brno, 2020.
-
Doporučená:
WILBER, CH. K.:. Economics, ethics, and public policy. Boston, USA, 1998.
-
Doporučená:
SEKNIČKA, P., PUTNOVÁ, A. Etika podnikání a hodnoty trhu. Praha, 2016. ISBN 978-80-247-5545-8.
-
Doporučená:
VOLEJNÍKOVÁ, J. Korupce v ekonomické teorii a praxi. Praha, 2007. ISBN 978-80-7259-055-1.
-
Doporučená:
GEURAS, D., GAROFALO, CH. Practical ethics in public administration. Vienna, 2011. ISBN 978-1-56726-295-7.
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava prezentace (referátu)
|
15
|
Příprava na zápočet
|
25
|
Příprava na zkoušku
|
30
|
Domácí příprava na výuku
|
28
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Student, který úspěšně absolvoval předmět, umí:
definovat základní pojmy související setikou, morálkou a integritou,
rozlišit etické a neetické chování a charakterizovat principy etického jednání zaměstnanců veřejné správy,
vymezit možné příčiny a důsledky neetického jednání úředníků,
rozlišit a popsat nástroje a metody etického řízení,
vysvětlit obsah a význam etických kodexů veřejné správy,
vymezit podstatu a význam CSR ve veřejné správě,
pojmenovat, rozlišit a objasnit klíčové etické problémy veřejné správy.
Student, který úspěšně absolvoval předmět, dovede:
vyhodnotit zadané modelové etické dilema a věcně argumentovat jeho možná řešení,
vyhledávat, zpracovávat a srozumitelně interpretovat informace relevantní pro řešení modelových etických dilemat ve veřejné správě,
analyzovat a vyhodnotit úroveň kvality etické infrastruktury subjektů veřejné správy,
vkontextu soudobých trendů veřejného sektoru přesvědčivě a srozumitelně interpretovat vlastní návrh preventivních opatření vzniku etických problémů.
Student, který úspěšně absolvoval předmět, je schopen:
do řešení problémů a zahrnout úvahu o jejich ekonomickém a etickém rozměru,
srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
samostatně získávat další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti.
|
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Písemná zkouška
- Posouzení zadané práce
- Prezentace
|
|
|
|