|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UHV / BOR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UHV
/
BOR
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Oral history
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 2
|
25 / 26
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
UHV/EGOD
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s metodou orální historie ve výzkumu dějin 20. století a s vývojem a používáním této metody v české a zahraniční historiografii. V úvodních seminářích bude pozornost věnována metodickým a technickým otázkám, v závěru si studenti vyzkouší použití metody v praxi: po konzultaci s vyučujícím provedou rozhovor s narátorem a analýzu rozhovoru a vyhodnotí možnosti využití nasbíraného materiálu.
|
Požadavky na studenta
|
Při plnění úkolů není povoleno využívat umělou inteligenci.
|
Obsah
|
Orální historie jako výzkumná metoda soudobých dějin a její vývoj
Metodologie orální historie
Specifika a náležitosti orálně-historických výzkumů
Přepis, analýza a interpretace rozhovorů, uchování materiálu pro další badatele; záznam z rozhovoru;
Etický kodex a právní zakotvení orální historie;
Biografický přístup ve výzkumu soudobých dějin
Kvalitativní výzkum v orální historii
Zahraniční a domácí instituce orální historie
Interview a životní příběh (životopisné vyprávění)
Příprava a vedení rozhovoru; Přepis, analýza a interpretace rozhovoru
Orální historie a média
Terénní praxe
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
VANĚK, Miroslav a kol. Orální historie. Metodické a "technické" postupy.. Olomouc: UP, 2003.
-
Základní:
AV ČR. Orální historie ve výzkumu soudobých dějin.. Praha: Ústav soudobých dějin, 2004.
-
Základní:
VANĚK, Miroslav - MÜCKE, Pavel. Třetí strana trojúhelníku. Teorie a praxe orální historie (2. doplněné a přepracované vydání).. Praha: FHS UK ? ÚSD AV ČR, 2015.
-
Doporučená:
RITCHIE, Donald. Doing oral History (2nd edition).. New York: Twayne Publishers, 2003.
-
Doporučená:
GUBRIUM, Jaber F. - HOLSTEIN, James A. Hanbook of Interview Research: Context and Method.. Thousand Oaks: Sage Publications, 2002.
-
Doporučená:
PORTELLI, Alessandro. The Death of Luigi Trastelli, and Other Stories.. New York: State University of New York Press, 1991.
-
Doporučená:
PERKS, Rob - THOMSON, Alistair (ed.). The Oral History Reader (2nd edition).. London - New York: Routledge, 2006.
-
Doporučená:
THOMPSON, Paul. The Voice of the Past: Oral History (3rd edition).. New York: Oxford University Press, 2000.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Nabyté způsobilosti studenta:
Student po absolvování předmětu ovládá metodiku orální historie relevantní pro zkoumání dějin v období po roce 1945, získá odbornou způsobilost pro práci s narátorem-pamětníkem a je schopen vypořádat se s praktickými náležitostmi práce s výpovědí.
|
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|