|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UHV / BTEPS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UHV
/
BTEPS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Technologie v pravěku a středověku
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
6 / 10
|
0 / 0
|
0 / 5
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
UHV/BDPR
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cíle předmětu (anotace): Studium technologie výroby předmětů si klade za cíl co nejpřesněji pochopit postup výroby předmětu a má v poznávání minulosti své nezastupitelné místo. Kurz posluchačům představí, jak lze technologie studovat a co nám jejich studium umožňuje zjistit. Pozornost bude věnována základním skupinám materiálů a proměnám způsobu jejich opracování v průběhu pravěku. Představeny budou kamenná štípaná industrie, keramika, sklo, vybrané kovy i ostatní kamenná industrie. Ve středověku bude kladen důraz především na technologické postupy ve stavebnictví a jak je studovat na archeologickém materiálu. Cílem předmětu bude studenty seznámit s tím, jaké informace o profesionalizaci ve společnosti, procesech učení, dálkových kontaktech apod. lze získat detailním studiem materiální kultury.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na studenta: Studenti v rámci referátu na vybrané téma předvedou pochopení základních prezentovaných konceptů. Referát bude založen na práci s konkrétním souborem ať už archeologického, nebo experimentálního původu, zaměřen bude na prezentaci technologických postupů u jednoho z probíraných materiálů.
Kurz bude zakončen krátkým písemným testem z probíraných témat.
|
Obsah
|
Obsah:
1) Studium technologie z čeho vychází, jaké jsou jeho kořeny a využití ve studiu pravěkých společností. Co nám může materiál říct o společnosti, je opravdu možné vidět odraz společenských jevů v archeologických nálezech? Jakým způsobem interpretujeme jednotlivé soubory, abychom se dostali na širší interpretační rovinu
2) Štípaná industrie: Nejdéle používaný materiál. V archeologické odborné práci stál u zrodu technologického principu. Popis základních principů, jak je studována.
3) Keramika: Z technologického hlediska artefakt, který skýtá velmi široké pole pro různé technologické postupy, rozmanitost způsobů výroby, zdobení a technologických úprav, jak je interpretovat.
4) Kost, dřevo, rostlinné materiály: problematický záznam, který je zachován v ještě menší míře, než ostatní probírané materiály. Kolik toho víme a nevíme o materiálech, které v minulosti představovali větší část materiální kultury, ale obvykle se dochovali jen ve zcela výjimečných situacích, nebo v negativu.
5) Kovy: V počátcích nepochybný doklad luxusu. Jakým způsobem byly zpracovávány. Kdy bylo možné kovy využívat funkčně a do kdy mluvíme spíše o atributu určitého postavení. Sklo: Specifický materiál využívaný poměrně krátkou dobu, kde hledat jeho původ, jaké byly počátky jeho využití a co nám říká o řemeslnících v laténu.
6) Ostatní kamenná industrie: Kámen využívaný na mnohé účely, mlýny, mlýnky, moždíře, co lze říct o způsobu, jakým byly opracovávány. Textil: Pravěká móda oblíbené téma pro veřejnost i archeology, z čeho se tkalo, jak se látka vyráběla i barvila.
7) Umění a architektura projevy: čím sofistikovanější částí materiální kultury se zabýváme, tím komplexnější technologické postupy lze popsat, případné shody v nich obvykle indikují určité vazby, mnohdy i dálkové, tento typ technologické analýzy si ukážeme na několika vybraných příkladech.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Květina, P., Gomart, L., Thér, R., Neumannová, K. Archeologické rozhledy 69/2. 2017.
-
Doporučená:
Mangel, T., Thér, R. Laténské hrnčířské pece ve střední Evropě. Červený Kostelec. 2018.
-
Doporučená:
Pančíková, Z. Metalurgia v období popelnicových polí na slovensku. Památky archeologické 99. 2008.
-
Doporučená:
Tixier, J. ? Inizian, M.-L. ?Roche, H., Reduron-Ballinger, M. Technology and Terminology of Knapped Stone. Meudon. 1999.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Student by si v kurzu měl osvojit základní principy technologického studia. Tyto mu pak umožní se lépe orientovat v logice archeologických argumentací. Cílem kurzu je hlavně předvést základní principy, v případě zájmu o konkrétní materiál pak studenti budou moct své dovednosti prohloubit, především pokud si vhodně zvolí téma bakalářské práce. |
Vyučovací metody |
-
|
Hodnotící metody |
-
|
|
|
|