|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UHV / BUS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UHV
/
BUS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do studia dějin
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
39 / 42
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
UHV/HIPR
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět slouží studentům k získání základní orientace v oboru, povědomí o jeho pozici v rámci společenských věd a interdisciplinární spolupráci. V rámci studia jsou vysvětlovány základní pojmy a představeny etapy historikovy práce. Student je veden ke kritickému přístupu při práci s odbornými texty. Pozornost je věnována orientaci v knihovnách a informačních databázích. Při práci v semináři je kladen důraz na aktivní četbu a interpretaci textů o orientaci v paradigmatických zlomech domácí a světové historiografie.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na práci v semináři. Vypracování excerpt, anotací a zpráv o literatuře podle požadavků vyučujícího semináře. Splnění závěrečného testu na 70%.
Při plnění úkolů není povoleno využívat umělou inteligenci.
|
Obsah
|
1. Historie a její postavení v systému humanitních věd
2. Filozofie dějin; periodizace dějin. Dějiny a prostor.
3. Paměťové instituce, jejich rozdělení a oborové zaměření.
4. Literatura a prameny; základní formy odborného textu.
5 Citace, bibliografický aparát, etika historikovy práce.
6. Událost, fakt, metoda.
7. Metody historikovy práce.
8. Vyhledávání informací. Rešerše. Knihovny. Informační databáze.
9. Základní proměny dějepisectví od antiky po nástup osvícenství
10. Formování kritického dějepisectví. František Palacký. Gollova škola.
11. Marxistické dějepisectví v evropském kontextu.
12. Historiografie a trendy současného bádání.
13. Diskuse nad vybraným historiografickým tématem.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. Mgr. Martin Čapský, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
doc. Mgr. Martin Čapský, Ph.D. (50%),
Mgr. Hana Stoklasová, Ph.D. (50%),
-
Vede seminář:
doc. Mgr. Martin Čapský, Ph.D. (50%),
Mgr. Hana Stoklasová, Ph.D. (50%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Iggers Georg G. .: Dějepisectví ve 20. století.. Praha, 2002.
-
Doporučená:
NODL, M.; Tinková,D. Antropologické přístupy v historickém bádání.. Praha, 2007.
-
Doporučená:
LEDUC, J. Historici a čas. Koncepcie, otázky, diela. Bratislava, 2005.
-
Doporučená:
Šanderová, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách.. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách., 2005.
-
Doporučená:
ECO, U. Jak napsat diplomovou práci,. Olomouc, 1997.
-
Doporučená:
Veyne, P. Jak se píšou dějiny. Červený Kostelec, 2010.
-
Doporučená:
Ferro, M. Jak se vyprávějí dějiny dětem po celém světě. Praha, 2019.
-
Doporučená:
Storchová, Lucie. Koncepty a dějiny : proměny pojmů v současné historické vědě. V Praze: Scriptorium, 2014. ISBN 978-80-87271-87-2.
-
Doporučená:
TŘEŠTÍK, D. Mysliti dějiny.. Praha-Litomyšl, 1999.
-
Doporučená:
Evans, Richard J. Na obranu historie. Praha, 2019.
-
Doporučená:
Chartier, Roger. Na okraji útesu. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2010. ISBN 978-80-87378-52-6.
-
Doporučená:
MAREK, J. O historismu a dějepisectví. Praha: Academia, 1992.
-
Doporučená:
BLOCH, M. Obrana historie aneb Historik a jeho řemeslo. Praha, 1997.
-
Doporučená:
BARTLOVÁ, M. (ed.). Pop History. O historické věrohodnosti románů, filmů, komiksů a počítačových her. Praha: NLN, 2003.
-
Doporučená:
Kutnar, František - Marek, Jaroslav:. Přehledné dějiny českého a slovenského dějepisectví.. Praha, 1997.
-
Doporučená:
Ferro, Marc. Tabu dějin. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2010. ISBN 978-80-87378-53-3.
-
Doporučená:
Kolektiv autorů. úvod do studia dějepisu. https://digilib.phil.muni.cz/data/handle/11222.digilib/130405/monography.pdf. Brno, 2014.
-
Doporučená:
Hroch, M. a kol. Úvod do studia dějepisu - IV. Metody historikovy práce. Praha, 1983.
-
Doporučená:
Bůžek, V. a kol.:. Úvod do studia historie.. České Budějovice, 1994.
-
Doporučená:
Graus, F. Živá minulost. Středověké tradice a představy o středověku. Praha, 2017.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Schopnost kritické práce s odborným textem. |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Hodnotící metody |
-
|
|
|
|