|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UHV / GMOD2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UHV
/
GMOD2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Gender history - 19. a 20. století II
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 2
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
UHV/G20S
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je postihnout základní rozdíly v postavení ženy v české společnosti 20. století a priniknout k novým metodám historické práce.
|
Požadavky na studenta
|
Samostatná seminární práce s využitím oral history, četba odborné literatury, průběžná konzultace práce, aktivní účast na výuce, ústní zkouška
|
Obsah
|
Životní cykly: manželství, mateřství versus zaměstnanost a podpora státu, osvobozená domácnost
Žena a vzdělání, profese, gendrové rozlišení profesí, feminizace školství
Uplatnění žen ve zdravotnictví
Žena a umění - doba první československé republiky a po únoru 1946, žena a literatura
Ženy významných mužů - ženy ve stínu politiků (publicistika jako pramen a odb.literatura)
Politická angažovanost žen, ženy poslankyně a senátorky, odborářky, Českosl. svaz žen
Domov, svět, společnost - každodennost pohledem konkrétních aktérů (orální historie), materiály, samostatná práce
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Jana Stráníková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
prof. PhDr. Milena Lenderová, CSc. (100%),
Mgr. Šárka Caitlín Rábová, Ph.D. (100%),
Mgr. Jana Stráníková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
prof. PhDr. Milena Lenderová, CSc. (100%),
Mgr. Šárka Caitlín Rábová, Ph.D. (100%),
Mgr. Jana Stráníková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Nečasová, D. Buduj vlast - posílíš mír§ ženské hnutí v českých zemích 1945-1955. Brno, 2011.
-
Základní:
BLÜMLOVÁ, Dagmar, KUBÁT, Petr a kol. Čas zdravého ducha v zdravém těle. Kapitoly z kulturních dějin přelomu 19. a 20. století. České Budějovice, 2009. ISBN 978-80-87311-07-3.
-
Základní:
ČADKOVÁ A KOL. Dějiny žen aneb Evropská žena od středověku do 20. století v zajetí historiografie. Pardubice 2006.
-
Základní:
LENDEROVÁ, M. (ed.). Eva nejen v ráji.. Praha, 2002.
-
Základní:
SAURER, Edith. Liebe und Arbeit. Geschlechterbeziehungen im 19. und 20. Jahrhundert. Wien, 2014. ISBN 978-3-205-79535-3.
-
Základní:
Dudeková, Gabriela. Na ceste k modernej žene : kapitoly z dejín rodových vzťahov na Slovensku. Bratislava: Veda, 2011. ISBN 978-80-224-1189-9.
-
Základní:
KNAPÍK, J., FRANC, M. průvodce kulturním děním a životním stylem v českých zemích 1948-1967. Praha, 2011.
-
Základní:
MALEČKOVÁ, I. Úrodná půda. Žena ve službách národa.. Praha, 2002.
-
Základní:
ABRAMSOVÁ, L. Zrození moderní ženy. 1789 - 1918. Brno 2005.
-
Základní:
BOCKOVÁ, g. Ženy v evropských dějinách od středověku do současnosti. Praha 2007..
-
Rozšiřující:
ROUBÍKOVÁ-ŠVEHLOVÁ, Jana. Dcery nepřátel státu: Psychologický odkaz. Praha, 2011. ISBN 9 78-80-87588-03-.
-
Rozšiřující:
CHEAURÉ, Elisabeth. Geschlecht und Geschichte in populären Medien. Bielefeld, 2013. ISBN 978-3-8376-2373-4.
-
Rozšiřující:
VOJÁČEK, Milan. Reflexe a sebereflexe ženy v české národní elitě 2. poloviny 19. stolet. Praha, 2007. ISBN 978-80-86197-83-8.
-
Doporučená:
HORSKÁ, P. Dětství, rodina a stáří v dějinách Evropy.. Praha, 1990.
-
Doporučená:
SIEBURG, Hans. ?Geschlecht? in Literatur und Geschichte. Bilder, Identitäten, Konstruktionen. Bielefeld, 2015. ISBN 978-3-8376-2502-8.
-
Doporučená:
HAUSEN, Karin. Geschlechtergeschichte als Gesellschaftsgeschichte. Göttingen, 2012. ISBN 978-3-525-37025-4.
-
Doporučená:
LENDEROVÁ, M. Chytila patrola .. aneb prostituce za Rakouska i republiky. null. Praha, 2002. ISBN null.
-
Doporučená:
KLABOUCH, J. Manželství a rodina v minulosti.. Praha, 1962.
-
Doporučená:
Adam Drda a kol. Mýty o socialistickych časech. Praha, 2010.
-
Doporučená:
Adam Drda a kol. Naše normalizace. Praha, 2011.
-
Doporučená:
BAUEROVÁ, J., BÁRTOVÁ, E. Proměny ženy v rodině, práci a ve veřejném životě. Praha, 1987.
-
Doporučená:
VERLINGEN, Karla. Sexualität und Beziehungen bei den ?68ern?. rinnerungen ehemaliger Protagonisten und Protagonistinne. Bielefeld, 2015. ISBN 978-3-8376-2974-3.
-
Doporučená:
Miroslav Vaněk - Pavel Mücke. Třetí strana trojúhelníku. Teorie a praxe orální historie.. Praha, 2011.
-
Doporučená:
GUGGENHEIMER, Jacob. ?When we Were Gender?? ? Geschlechter erinnern und vergessen. Analysen von Geschlecht und Gedächtnis in der Gender Studies, Queer-Theorien und feministischen Politiken. Bielefeld, 2013. ISBN 978-3-8376-2397-0.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studenti získají způsobilost hodnotit vývoj v 20. století celostním způsobem, s výrazným příklonem k dějinám každodennosti. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Metody samostatných akcí
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Posouzení zadané práce
|
|
|
|