|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UHV / HIPR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UHV
/
HIPR
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Historický proseminář
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 15
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
1 / 2
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KHV/HIPR
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KHV/ARCH, KHV/DITE, KHV/HDEM, KHV/KHAN, KHV/REG1, KHV/USKD1, UHV/ARCH, UHV/REG1, UHV/USKD1
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy historického řemesla, se základními technikami historické práce a připravit je na samostatnou vědeckou práci.
|
Požadavky na studenta
|
Docházka na hodiny prosemináře, nejvýše 3 neomluvené absence, písemná recenze na odbornou stať, čtyři excerpta ze zadané literatury, zpráva a anotace o literatuře, zápočtový test. Termíny a další podrobnosti budou upřesněny v seminářích. V případě zavedení distanční výuky bude výuka probíhat prostřednictvím programů MS Teams, který lze stáhnout z univerzitního intranetu. Výše uvedené požadavky (účast na online výuce, požadavky k absolvování předmětu) zůstávají v platnosti. Konzultace budou probíhat prostřednictvím MS Teams či e-mailu.
|
Obsah
|
Co je historie, historik a čas, koncepce vztahu času a historie, periodizace dějin. Zákonné normy historikovy práce. Přehled pomocných věd historických. Historické prameny, jejich klasifikace. Práce s prameny - heuristika, kritika, interpretace. Edice a ediční technika. Tištěné informační zdroje a práce s nimi, práce s internetem. Literatura jako historický pramen. Přehled a poslání odborných badatelských pracovišť. Metody historikovy práce. Tvorba historikova textu (zásady a etika historikovy práce, zásady vypracování vědecké práce, vědecký aparát historické práce). Formální úprava textu, korektury, redakční práce. Archivní exkurze.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. Mgr. Martin Čapský, Ph.D. (100%),
PhDr. Vítězslav Prchal, Ph.D. (100%),
Mgr. Hana Stoklasová, Ph.D. ,
-
Vede seminář:
doc. Mgr. Martin Čapský, Ph.D. (100%),
doc. Mgr. Pavel Marek, Ph.D. (100%),
PhDr. Vítězslav Prchal, Ph.D. (100%),
Mgr. Hana Stoklasová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
KALISTA, Z. Cesty historikova myšlení. Praha: Garamond, 2002.
-
Základní:
CARR, E. H. Co je historie?. Praha, 1967.
-
Základní:
ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: Slon, 2005.
-
Základní:
MAREK, J. O historismu a dějepisectví.. Praha, 1992.
-
Základní:
BLOCH, M. Obrana historie aneb historik a jeho řemeslo. Praha, 1967.
-
Základní:
BARTOŠ, J.. Úvod do metodiky a techniky historické práce. Olomouc, 1992.
-
Základní:
BŮŽEK, V. Úvod do studia dějepisu.. České Budějovice, 1994.
-
Základní:
HROCH, M. a kol. Úvod do studia dějepisu IV. Metody historikovy práce.. Praha, 1983.
-
Doporučená:
IGGERS, G. G. Dějepisectví ve 20. století. Od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha: NLN, 2002.
-
Doporučená:
BURKE, P. Francouzská revoluce v dějepisectví. Škola Annales (1929-1989). Praha: NLN, 2004.
-
Doporučená:
EDER - BERGER, H.; CASUTT-SCHNEEBERGER, J.; TANTNER, A. Geschichte On-line. Einführung in des wissenschaftliche Arbeiten.. Wien - Köln - Weimar, 2006.
-
Doporučená:
LEDUC, J. Historici a čas. Koncepcie, otázky, diela. Bratislava, 2005.
-
Doporučená:
ECO, U. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997.
-
Doporučená:
TŘEŠTÍK, D. Mysliti dějiny. Praha - Litomyšl: Paseka, 1999.
-
Doporučená:
BARTLOVÁ, M. (ed.). Pop History. O historické věrohodnosti románů, filmů, komiksů a počítačových her. Praha: NLN, 2003.
-
Doporučená:
HAVELKA, M. (ed). Spor o smysl českých dějin 1895 - 1938.. Praha, 1995.
-
Doporučená:
BARTOŠ, J. Úvod do problematiky historického bádání a nauky o pramenech.. Olomouc, 1999.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studenti se seznámí s historií jako společenskovědní disciplínou a s vývojem názorů na úlohu historie v různých obdobích. Dále získají základní přehled o pomocných vědách historických, osvojí si práci s historickými prameny, literaturou, poučí se o základních postupech historikovy práce a o vytváření různých typů historického textu a jeho formálních náležitostech. Bude jim přiblížena organizace vědecké práce ve specializovaných pracovištích. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
- Písemná zkouška
- Posouzení zadané práce
|
|
|
|