|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UHV / MSYM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UHV
/
MSYM
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Šlechta a symbolické jednání v ran. nov.
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Šlechta a symbolické jednání v raném novověku
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 15
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
1 / 15
|
0 / 10
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu bude pojednat o šlechtě usazené v Čechách a na Moravě od počátku 16. do poloviny 18. století a jejím světě - představení základních pilířů její stavovské identity, a to nadgenerační pocit společenské výjimečnosti, tituly, majetek, společenské uplatnění, rodinné zázemí a životní styl.
|
Požadavky na studenta
|
aktivita v kurzu + ústní zkouška (seznam 10 titulů literatury)
|
Obsah
|
1. Urozenost a tituly (Vladislavské zřízení zemské, Obnovené zřízení zemské, vyšší a nižší šlechta, starožitné a novožitné rody, nobilitační politika, reflexe urozenosti, Řád zlatého rouna atd.)
2. Majetková základna (formy vlastnictví, dynamický trh se statky, období nestability majetku, fideikomisy jako řešení nestability, od českých faraónů k federální aristokracii, převrat v 20. a 30. letech 17. století, geografický horizont pozemkové držby pobělohorské aristokracie, nejbohatší rody, rozsah jejich majetku, velkostatkové podnikání, manufaktury a hospodářské reformy 18. století atd.)
3. Kariéra (zemské úřady a český zemský sněm, dvorské úřady a jejich náplň, životní světy Habsburků, život u dvora, Vídeň jako rezidence Habsburků, Praha a Brno jako sídla zemských úřadů, služba ve vojsku, v diplomacii, v řadách katolické církve atd.)
4. Rodina a sociální sítě (patriarchální model "celého" domu, vztahy v rodině, postavení manželky, matky, rodové aliance - švagři, tchýně apod.; fenomén komunikace - ústní a psaná, role dopisů)
5. Každodenní a sváteční život (itineráře, ceremoniál, strava, oblečení, koně, šlechtické zábavy - hudba, divadlo, lov, tanec, míčovny atd.)
6. Šlechta a paměť (nadgenerační zodpovědnost, formy reprezentace - rezidence jako médium, hrobky jako místa paměti, deníky a paměti jako místa uchovávání paměti)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
ŠIMŮNEK, Robert. Obraz šlechtického panství v Čechách 1500-1750. Praha, 2018.
-
Doporučená:
BŮŽEK, Václav a kol. Společnost českých zemí v raném novověku. Struktury, identity, konflikty. Praha, 2010.
-
Doporučená:
MAŤA, Petr. Svět české aristokracie (1500-1700). Praha, 2004.
-
Doporučená:
CERMAN, Ivo. Šlechtické kultura v 18. století. Filozofové, mystici, politici. Praha, 2011.
-
Doporučená:
BŮŽEK, Václav a kol. Věk urozených. Šlechta v českých zemích na prahu novověku. Praha - Litomyšl, 2001.
-
Doporučená:
EVANS, Robert J. W. Vznik habsburské monarchie 1550-1700. Praha, 2003.
-
Doporučená:
ŠEDIVÁ KOLDINSKÁ, Marie - CERMAN, Ivo a kol. Základní problémy studia raného novověku. Praha, 2013.
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
30
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Samostatná kritická četba
|
50
|
Příprava na zkoušku
|
40
|
Celkem
|
144
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
-
|
|
|
|