|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UHV / STAR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UHV
/
STAR
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dějiny starověku
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 8
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit posluchače s historickým vývojem starověkých civilisací ve Středomoří, zejména Řecka a Říma.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování referátu (v rozsahu nejméně 3 normostran, tj. 5 400 znaků) na základě přečtení alespoň jedné odborné historické knihy zaměřené na dějiny starověku. Referát musí být v tištěné podobě odevzdán nejméně 5 pracovních dnů před termínem zkoušky, a to včetně vlastnoručně podepsaného prohlášení o tom, že jej samostatně vypracoval příslušný student s použitím uvedených zdrojů.
Ústní zkouška na základě uvedeného přehledu temat.
V případě zavedení distanční výuky budou přednášky probíhat prostřednictvím programu MS Teams, jejž si studenti mohou stáhnout prostřednictvím svého studentského přístupu do STAGu.
Výše uvedené požadavky (referát, ústní zkouška ve stanoveném rozsahu) zůstanou v platnosti.
Konsultace mohou probíhat prostřednictvím e-mailu nebo MS TEAMS.
Při plnění úkolů není povoleno využívat umělou inteligenci.
|
Obsah
|
Vymezení pojmu starověk. Periodisace. Egejská oblast ve 3. a 2. tis. př. n. l. Řekové a řecké státy v 1. pol. 1. tis. př. n. l.: "Temné" nebo homérské období (asi 1100 - asi 800 př. n. l.). Archaické období: raná polis a kolonisace Středomoří a Černomoří (800-500 př. n. l.). Umění. Vznik filosofie. Řecké státy v 5. a 4. stol. př. n. l.: Vrchol a pád klasické polis. Iónské povstání a odražení perského útoku na Řecko. Počátky délského (athénského) námořního spolku a protiútok Řeků (478-462/1 př. n. l.). První střetnutí Athén a Sparty (461-446/5 př. n. l.). Athénská říše a athénská demokracie v době Periklově. Kultura doby Periklovy - drama, dějepisectví, výtvarné umění. Peloponnéská válka (431-404 př. n. l.) Dobytí Řecka Makedonií (404-338 př. n. l.). Alexandros Makedonský a vznik helénistických říší: Říše Alexandra Makedonského. Alexandrovi nástupci (diadochové) a rozdělení jeho říše (323-276 př. n. l.). Západní Středomoří v 1. tis. př. n. l. do vzniku římského impéria: Foiničané. Řekové. Etruskové. Italikové. Řím do dobytí Itálie: Počátky Říma (8.-6. stol. př. n. l.). Rané období římské republiky (509-265 př. n. l.). Vznik římského impéria: Boj Říma o hegemonii v západním Středomoří. Vnitřní vývoj a organisace římské říše. Římská říše ve středu 2. stol. př. n. l. Helénistické státy (276-30 př. n. l.): Období rozkvětu helénistických států (3. st. př. n. l.). Helénistické státy v boji s Římem. Řím pánem východního Středomoří. Kultura helénistické doby. Význam Alexandrie. Krise a zánik republiky: Zostření sociálních protikladů. Reformy bratří Gracchů. Spojenecká válka. Sullova diktatura. Spartakovo povstání. První triumvirát. C. I. Caesar. Druhý triumvirát. Octavianus. Římská společnost v době krize republiky. Římská říše na konci republiky. Kultura římské republiky - drama, poezie, dějepisectví, výtvarné umění, architektura. Augustův principát: Ústavní a organizační zakotvení osobní moci. Římská říše: provincie a zahraniční politika. Augustovo následnictví: počátky juliovsko-claudiovské dynastie. Význam Augustova principátu. Římská říše za principátu (14-284 n. l.): Upevnění principátu v 1. stol. n. l. (dynastie juliovsko-claudiovská a flaviovská). Vrcholný rozkvět římské říše v 1. pol. 2. stol. n. l. Markomanské války a první projevy krize říše. Marcus Aurelius a Commodus. Krize římské říše ve 3. st. n. l. Císařská vláda a římská říše za principátu. Kultura raného císařství. Vznik křesťanství. Kontakty a spory pohanství s křesťanstvím. Pozdní římská říše: Od ustavení dominátu do rozdělení říše. Náboženské tázky. Počátky stěhování národů. Zánik západní římské říše a vznik tzv. barbarských království. Význam pozdní antiky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
PEČÍRKA, J. (red.). Dějiny pravěku a starověku I.-II, 3. vyd.. Praha: SPN, 1989.
-
Doporučená:
NOVÁKOVÁ, J. - PEČÍRKA, J. (red.). Antika v dokumentech I.-II.. Praha: SNPL, 1961.
-
Doporučená:
PIJOAN, J. Dějiny umění II. Praha: Odeon, 1982.
-
Doporučená:
VIDMAN, L. Od Olympu k Panteonu. Antické náboženství a morálka. Praha: Vyšehrad, 1986.
-
Doporučená:
VERNANT, J. P. Počátky řeckého myšlení. Praha: OIKOYMENH, 1995.
-
Doporučená:
HOŠEK, R. Země bohů a lidí. Praha: Svoboda, 1972.
-
Doporučená:
ŠÍLENÝ, T. - Hejzlar, G. Život v antickém Řecku (5. vyd.). Praha: Jednota českých filologů, 1947.
-
Doporučená:
GROH, V. Život v antickém Římě (3. vyd.). Praha, Jednota českých filologů, 1939.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studenti získají povědomí o politickém, hospodářském a kulturním vývoji zejména ve starověkém Řecku a Římě, přehled o literatuře a schopnost hodnocení jednotlivých etap vývoje ve vzájemných souvislostech.
|
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Posouzení zadané práce
|
|
|
|