|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UHV / STRB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UHV
/
STRB
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Název
|
Současné trendy bádání
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 46
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
33 / 50
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KHV/STRB
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s některými historickými směry současnosti, ale i jejich kořeny v 19. a 20. století. Pozornost bude věnována nejen vývoji historiografie od klasického historismu doby Leopolda Ranke až po zpochybnění samotných základů historie v druhé půli 20. století, ale i současné debatě o jejím směřování.
|
Požadavky na studenta
|
Ke zkoušce se student dostaví se zápočtem ze STRBS. Zkouška bude ústní, student přinese seznam alespoň 10 titulů literatury, vytáhne si jednu z 10 otázek, které odpovídají tématickým celkům přednášek.
|
Obsah
|
1. Historie jako objektivní věda, narativní, deskriptivní a událostní historie (Ranke a neorankeovci); krize historismu: Marx, Nietzsche, Lamprecht a jeho Deutsche Geschichte.
2. První vlivy sociologie a antropologie na historii okolo roku 1900: Durkheim, van Gennep, Weber, Turner etc.
3. Škola Annales: volání po interdisciplinaritě, dlouhém trvání a problémové historii.
4. Nové modernizační teorie: civilizační proces (Elias), vojenská revoluce (Roberts, Parker), sociální disciplinace (Oestreich), konfesionalizace.
5. Kritika modernismu, strukturalismus a lingvistický obrat na přelomu 60. a 70. let (de Saussure, Barthes, Derrida, Lévi-Strauss, White, Foucault, Derrida, Ricoeur, Chartier).
6. Další lekce "odjinud": antropologové a sociologové 2. půle 20. století (fenomenologie, Bourdieu a jeho teorie praxe, Geertz a symbolická antropologie, Latour a actor-network theory).
7. Mikrohistorické experimenty a zrod kulturní a historické antropologie v 80. letech (Ginzburg, Le Roy Ladurie, Darnton, Zemon Davis, van Dülmen a další).
8. Paměťová studia a prostorový obrat (sociolog Halbwachs; historik Nora a projekt Les Lieux de Mémoire, egyptolog Assmann, boom paměťových studií na poč. 3. tisíciletí).
9. Gender history, nebo dějiny feminity a dějiny maskulinity? (Butler, Connell, Schmale, Dinges etc.).
10. Dějiny civilizací: Spengler, Fukuyama, Huntington a Ferguson Quo vadis, mundus?
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
IGGERS, G. Dějepisectví ve 20. století. Praha: NLN, 2002.
-
Doporučená:
FOUCAULT, M. Dějiny sexuality I. Vůle l vědění; II. Užívání slastí; III. Péče o sebe.. Praha, 2003.
-
Doporučená:
BURKE, P. Francouzská revoluce v dějepisectví. Škola Annales (1929-1985). Praha: NLN, 2005.
-
Doporučená:
DÜLMEN, R. Historická antropologie. Praha, 2002.
-
Doporučená:
GEERTZ, C. Interpretace kultur. Praha: Slon, 2000.
-
Doporučená:
Fukuyama, F. Konec dějin a poslední člověk. Praha, 2002.
-
Doporučená:
NIETZSCHE, F. Nečasové úvahy. Praha: Oikúmené, 2005.
-
Doporučená:
ELIAS, N. O procesu civilizace, Díl 1-2.. Praha, 2007.
-
Doporučená:
Michel de Certeau. Psaní dějin. Praha, 2011.
-
Doporučená:
Roland Barthes. Smrt autora. Aloze č.3. Praha, 2006.
-
Doporučená:
BOURDIEU, P. Sociální prostor a symbolická moc, in: Cahiers du CeFReS, No. 8. Praha, s. 213 - 233, 1995.
-
Doporučená:
BOURDIEU, P. Teorie jednání. Praha: Karolinum, 1998.
-
Doporučená:
BUTLER, J. Trampoty s rodom. Feminizmus a podrývanie identity. Bratislava, 2003.
-
Doporučená:
Grenz, Stanley. Úvod do postmodernismu, Praha : Návrat domů 1997, 199 s..
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Student získá znalosti o základních trendech bádání a podpoří je četbou nejzajímavějších prací. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Metody samostatných akcí
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Posouzení zadané práce
|
|
|
|