|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UHV / UCS19
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UHV
/
UCS19
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úloha českého spisovatele ve společnosti
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Úloha českého spisovatele ve společnosti 19. století
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 10
|
0 / 0
|
0 / 5
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KLKS/UCS19
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
UHV/DDCL
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Přednáška otevře otázky společenské pozice a funkce literatury v 19.století.
Počínaje obdobím zrodu novodobé české literatury v procesu obrození jazyka a národního sebe-uvědomění budeme sledovat proměny v postojích k této výchozí ideově-estetické koncepci. Prostřednictvím literární tvorby jednotlivých osobností i kritických reakcí na ni se pokusíme naznačit zejména ty tendence, jimiž se česká literatura této doby postupně vřazovala do širšího kontextu evropské moderny na přelomu 19.a 20.století.
|
Požadavky na studenta
|
Obeznámenost se základní literaturou. Přečtení nejméně deseti titulů z doporučené literatury (podklad k ústní zkoušce); komplexní zvládnutí předepsaného učiva.
|
Obsah
|
Obrozenský mýtus ve vývoji dlouhého 19. století
Literární dílo jako obraz duše národa
Vlastenecky-výchovná tendence literárního díla
Tradice a individualita slovesného tvůrce
Jedinečnost a světovost národní literatury
Proměny kritického diskurzu o národní literatuře
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Dějiny české literatury II (Literaura národního obrození).
-
Základní:
Dějiny české literatury III (Literatura druhé poloviny devatenáctého století).
-
Základní:
Janáčková, J. Stoletou alejí (Očesjí oróze minulého věku).
-
Základní:
Vodička, F. Struktura vývoje.
-
Základní:
Macura, V. Znamení zrodu (České národní obrození jako kulturní typ).
-
Doporučená:
Vodička, F. Cesty a cíle obrozenecké literatury.
-
Doporučená:
Krejčí, K. česká literatura a kulturní proudy evropské.
-
Doporučená:
Urban, O. Česká společnost 1848 - 1918.
-
Doporučená:
Macura, V. Český sen.
-
Doporučená:
Lenderová, M. K hříchu i k modlitbě (Žena v minulém století).
-
Doporučená:
Mukařovský, J. Kapitoly z české poetiky I, II.
-
Doporučená:
Hanuš, J. Literatura česká devatenáctého století. Díl druhá. Od M.Zd. Poláka ke K.J. Erbenovi.
-
Doporučená:
Čech, I. (et.al.). Literatura česká devatenáctého století. Díl první. Od Josefa Dobrovského k Jungmannově škole básnické.
-
Doporučená:
Čech, L. (et.al.). Literatura česká devatenáctého století. Díl třetí část první. Od Boženy Němcové k Janu Nerudovi.
-
Doporučená:
Hanuš, J. (et.al.). Literatura česká devatenáctého století, Díl třetí část první. Od K. H. Máchy ke K. Havlíčkovi.
-
Doporučená:
Hroch, M. Na prahu národní existence.
-
Doporučená:
Máchal, J. O českém románu novodobém.
-
Doporučená:
Sabina, K. O literatuře.
-
Doporučená:
Hálek, V. O literatuře I. (Úvaha o písemnictví a spisovatelích, Časové projevy a boje literární, Příležitostné články o české literatuře.).
-
Doporučená:
Jeřábek, D. (ed.). O národní literaturu (Z úvah a polemik doby májovců a lumírovců).
-
Doporučená:
Hostinský, O. O realismu uměleckém, In: O.H. Studie a kritiky.
-
Doporučená:
Kutnar, F. Obrozenecké vlastenectví a nacionalismus.
-
Doporučená:
Heczková, L. Píšící Minervy. vybrané kapitoly z dějin české literární kritiky.
-
Doporučená:
Vodička, F. Počátky krásné prózy novočeské.
-
Doporučená:
Jirát, V. Portréty a studie.
-
Doporučená:
Šmahelová, H. Prolamování struktur.
-
Doporučená:
Janáčková, J. Román mezi modernami.
-
Doporučená:
Hrbata, Z. Romantismus a Čechy.
-
Doporučená:
Hostinský, O. Umění a národnost, In: Studie a kritiky.
-
Doporučená:
Krásnohorská, E. Výbor z díla II.
-
Doporučená:
Světlá, K. Z literárního soukromí I.
-
Doporučená:
Šalda, F. X. Z období Zápisníku I.
-
Doporučená:
Šalda, F. X. Z období Zápisníku II.
-
Doporučená:
Otruba,M. Znaky a hodnoty.
-
Doporučená:
Novotný, M. (ed.). Život Jana Nerudy I.
-
Doporučená:
Novotný, M.(ed.). Život Jana Nerudy II.
-
Doporučená:
Novotný,M. (ed.). Život Jana Nerudy III.
-
Doporučená:
Novotný, M. (ed.). Život Jana Nerudy IV.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Absolvent předmětu by měl být schopen samostatně uvažovat o různých aspektech pozice a funkce národního písemnictví a slovesného tvůrce v české společnosti 19. století. Tato způsobilost bude vycházet jednak z vyslechnutých přednášek, zároveň ovšem z průběžně získávaných vlastních čtenářských zkušeností. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|