|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UPEM / FOOT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UPEM
/
FOOT
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ochrana obyvatelstva
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
URBV/FOOT
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní informace, týkající se problematiky ochrany obyvatelstva z hlediska úkolů a opatření, a to od historie až po současnost.
|
Požadavky na studenta
|
Úspěšné absolvování předmětu je podmíněno splněním zápočtu a písemné a ústní části zkoušky.
Podmínky zápočtu: podmínkou zápočtu je odevzdání a schválení seminární práce, absolvování písemného testu (minimální požadavek je 65%). Zkouška je v kombinované formě.
Po dobu, kdy nebude možné vyučovat prezenčně, bude probíhat on-line výuka v rozvrhovaných časech přes Teams. Podklady pro přednášky a cvičení budou uvedeny v rámci MS Teams.
V případě on-line výuky bude zápočet rovněž udělen na základě písemné seminární práce na zadané téma. Zápočet bude vypsán v posledním týdnu přednáškového období nebo v průběhu zkouškového období.
Zkouška je kombinovaná. Způsob zkoušení bude upřesněn v posledním týdnu přednáškového období. Pokud to situace dovolí, zkoušky budou vypsány po malých skupinách prezenčně.
Aktuální změny ve výuce (např. zrušení výuky kvůli nemoci, náhrada výuky, prezenční aktivita apod.) budou oznamovány formou hromadného e-mailu.
Studentům jsou dále k dispozici Individuální rozvrhové konzultace (IRK), které jsou uvedené v rozvrhu studenta (viz ikona bleděmodré bubliny u jména předmětu v rozvrhu). Studenti mohou v případě potřeby tyto konzultace využít a kontaktovat vyučujícího (v době distanční výuky pomocí MS Teams). V případě využití konzultace je vhodné dopředu tuto konzultaci alespoň s jednodenní předstihem avizovat např. e-mailem. Zamezí se tak případné kolizi konzultace s konzultací s jiným studentem.
|
Obsah
|
Úvod do ochrany obyvatelstva - základní prvky.
Vývoj a stav ochrany obyvatelstva ve světě.
Legislativa ochrany obyvatelstva.
Krizové řízení v rámci veřejné správy.
Integrovaný záchranný systém.
Kritická infrastruktura.
Práva a povinnosti v oblasti ochrany obyvatelstva.
Hospodářská opatření pro krizové stavy.
Informační systémy v rámci ochrany obyvatelstva.
Vzdělávání v oblasti ochrany člověka za mimořádných událostí.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Roudný, R. Management bezpečnosti. Pardubice, 2015.
-
Základní:
Kratochvílová. Ochrana obyvatelstva. 2013.
-
Základní:
Linhart, P., Roudný, R. Ochrana obyvatelstva a terorismus : distanční opora. Pardubice, 2009.
-
Základní:
Zákon č. 239/2000 Sb. o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů..
-
Základní:
Zákon č. 240/2000 Sb. o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon)..
-
Základní:
Zákon č. 241/2000 Sb. o hospodářských opatřeních pro krizové stavy..
-
Základní:
Zákon č. 320/2015 Sb. o Hasičském záchranném sboru České republiky a o změně některých zákonů (zákon o Hasičském záchranném sboru)..
-
Doporučená:
VILÁŠEK, J., M. FIALA a D. VONDRÁŠEK. Integrovaný záchranný systém ČR na počátku 21. století.. Praha, 2014.
-
Doporučená:
VYMĚTAL, Š. Krizová komunikace a komunikace rizika. Praha, 2009.
-
Doporučená:
Martínek, B. Ochrana člověka za mimořádných událostí: příručka pro učitele základních a středních škol.. Praha, 2003.
-
Doporučená:
ČAPEK J. et al. Selected aspects of the population safety and protection. Pardubice, 2010.
-
Doporučená:
Ústavní zákon č. 110/1998 Sb. Ústavní zákon o bezpečnosti České republiky..
-
Doporučená:
Ústavní zákon č. 1/1993 Sb. Ústava České republiky..
-
Doporučená:
ČESKO. Ústavní zákon. 2/1993 Sb. Listina základních práv a svobod..
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
4
|
Semestrální práce
|
25
|
Příprava na zápočet
|
19
|
Příprava na zkoušku
|
50
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Student, který úspěšně absolvoval předmět, umí:
vymezit základní pojmy z oblasti ochrany obyvatel a dovede charakterizovat základní principy analýzy rizik;
popsat vývoj ochrany obyvatelstva v ČR i ve světě;
vysvětlit vazby mezi zákony týkajících se integrovaného záchranného systému;
popsat strukturu krizového řízení;
definovat druhy mimořádných událostí;
vymezit pravomoci a působnost zasahujících složek IZS;
charakterizovat prvky a segmenty kritické infrastruktury v ČR;
identifikovat vazby mezi dokumenty bezpečnostního plánování;
vysvětlit problematiku vyhlašování krizových stavů - dovede vysvětlit, za jakých podmínek jsou vyhlašovány a k jakému účelu slouží;
vymezit práva a povinnosti aktérů mimořádných událostí;
charakterizovat práva a svobody, která jsou za krizových stavů omezena;
vymezit hospodářská opatření pro krizové stavy a definovat principy, který mi se řídí;
vysvětlit účel základních informačních systémů používaných v rámci ochrany obyvatelstva.
Student, který úspěšně absolvoval předmět, dovede:
orientovat se v platných právních předpisech z oblasti krizového řízení;
simulovat prvky individuální ochrany a sbalit evakuační zavazadlo;
zhodnotit současný stav vzdělávání v oblasti ochrany člověka za mimořádných událostí;
srozumitelně interpretovat časové řady zásahů složek integrovaného záchranného sboru a navrhnout opatření pro zlepšení bezpečnostní situace v daném regionu.
Student, který úspěšně absolvoval předmět, je schopen:
samostatně a odpovědně se rozhodovat o řešení modelových situací na základě rámcového zadání;
srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení.
|
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Projekce
- Nácvik dovedností
|
Hodnotící metody |
-
|
|
|
|