|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UPEM / FVKP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UPEM
/
FVKP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Výkonnost a konkurenceschopnost podniku
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
70 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se speciálními manažerskými znalostmi a dovednostmi, potřebnými v procesu hledání konkurenční výhody a následném řízení výkonnosti, a to na všech úrovních podnikového managementu.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínkou pro absolvování zkoušky je aktivní účast na seminářích a prezentace seminární práce. Zkouška je písemná nebo ústní. Ke složení zkoušky se požaduje znalost a porozumění dané látce. V době distanční výuky bude realizována on-line prostřednictvím MS Teams.
|
Obsah
|
Pojetí konkurenční výhody a její využití v podnikání.
Analýza podnikového portfolia, diagnostika konkurenčního prostředí.
Vybrané metody pro hodnocení konkurenceschopnosti podniku, měřitelnost konkurenčních výhod.
Konkurenční strategie, typy, implementace.
Hodnota zákazníka a její vztah ke konkurenceschopnosti.
Konkurenceschopnost na B2B trzích.
Vymezení podstaty měření a řízení výkonnosti podniku.
Principy strategického systému řízení výkonnosti.
Tvorba a implementace metody Balanced Scorecard (BSC).
Cíle a měřítka využitelná v jednotlivých perspektivách metody BSC.
Hodnocení výkonnosti pomocí modelu EFQM.
Výkonový a procesní benchmarking.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. Ing. Marcela Kožená, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
doc. Ing. Michaela Kotková Stříteská, Ph.D. (100%),
doc. Ing. Marcela Kožená, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Ing. Anna Dvořáková (100%),
doc. Ing. Michaela Kotková Stříteská, Ph.D. (100%),
doc. Ing. Marcela Kožená, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
KAPLAN,R.S., NORTON, D.P. Balanced Scorecard: Strategický systém měření výkonnosti podniku. 2007.
-
Základní:
KOŽENÁ, M. Environmentální aspekty konkurenceschopnosti podniku. 2007.
-
Základní:
TOMEK, G., VÁVROVÁ, V. Jak zvýšit konkurenceschopnost firmy. Praha, 2009.
-
Základní:
NEVES,M.F. et all. Marketing methods to improve company strategy:applied tools and frameworks to improve a company´s competitiveness using a network approach.. New York, 2010.
-
Doporučená:
HORVÁTH A PARTNERS. Balanced Scorecard v praxi. Praha, 2014.
-
Doporučená:
WAGNER, J. Měření výkonnosti: jak měřit, vyhodnocovat a využívat informace v podnikové výkonnosti. 2009.
-
Doporučená:
KOŽENÁ, M. a kol. Nové trendy v podnikové ekonomice a managementu. 2014.
-
Doporučená:
KISLINGEROVÁ, E. Nové trendy ve vývoji konkurenceschopnosti podniků ČR. 2014.
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Příprava na zkoušku
|
35
|
Domácí příprava na výuku
|
30
|
Vypracování seminární práce
|
20
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Student, který úspěšně absolvoval předmět, umí:
charakterizovat základní typy konkurenční výhody, její měřitelnost a udržitelnost,
vysvětlit základní metody, využívané při analýze strategických podnikatelských jednotek podniku a při hodnocení konkurenceschopnosti produktů a organizací,
vysvětlit vliv zákazníka na konkurenceschopnost podniku, popsat postupy pro jeho získání a udržení,
charakterizovat principy a postupy měření výkonnosti, včetně nástrojů využitelných pro efektivní řízení výkonnosti,
popsat fáze tvorby a implementace metody Balanced Scorecard, zásady modelu EFQM a benchmarkingový cyklus,
vysvětlit strategické cíle a měřítka v jednotlivých oblastech řízení výkonnosti.
Student, který úspěšně absolvoval předmět, dovede:
orientovat se v typologii konkurenčních výhod, posoudit její význam a udržitelnost,
vyhodnotit konkurenční potenciál konkrétního podniku s využitím adekvátních metod,
posoudit hodnotu zákazníka ve vztahu ke konkurenceschopnosti podniku,
vyhodnotit podnikové portfolio a diagnostikovat konkurenční prostředí,
aplikovat výše zmíněné metody měření a řízení výkonnosti,
přiřadit měřítka výkonnosti ke konkrétním strategickým cílům,
vyhodnotit, zda podnikový systém řízení výkonnosti funguje na základě správných principů.
Student, který úspěšně absolvoval předmět, je schopen:
využít při řešení problémů v oblasti konkurenceschopnosti a řízení výkonnosti podniku znalostí konkrétních metod, postupů a nástrojů.
|
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody samostatných akcí
- Nácvik dovedností
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Písemná zkouška
- Posouzení zadané práce
- Prezentace
|
|
|
|