|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
USII / CKYB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
USII
/
CKYB
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Název
|
Kybernetická bezpečnost
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Konzultace
14
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
12 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
14
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je osvojit si teoretické vědomosti o kybernetické bezpečnosti tak jak je definovaná v české legislativě a to v zákonu o kybernetické bezpečnosti č. 181/2014 Sb a v příslušných prováděcích vyhláškách, anebo aktuálními trendy v této oblasti.
|
Požadavky na studenta
|
zápočet: je udělen na základě vypracování a úspěšné obhajoby zadaných úkolů ve stanovených termínech.
zkouška: písemná a ústní a pro splnění je nutná úspěšnost 65%. Prověřuje se stupeň znalostí a schopnost aplikovat nabyté znalosti. Podmínkou je získání zápočtu.
|
Obsah
|
Kyberprostor.
Význam kybernetické bezpečnosti, NBÚ.
Význam kybernetické bezpečnosti, NCKB.
Kybernetická bezpečnost CERT, CSIRT.
Elektronický podpis.
Certifikační autority a protokoly (PKI).
Keyless Signature Infrastructure (KSI).
Modely bezpečných systémů.
Bezpečnost dat v sítích
Firewally, sledování anomálií v datovém toku (Tsallis entropy),
Útoky na sítě,
Aktuální kybernetické hrozby
Bezpečné uchování dokumentů
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
KOLOUCH,J., BAŠTA, P. CyberSecurity. CZ.NIC, 2019. ISBN 978-80-88168-31-7.
-
Základní:
Dykstra, J. Essential Cybersecurity Science: Build, Test, and Evaluate Secure Systems. Ó Reilly, 2016. ISBN 1491920947.
|
Časová náročnost
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
14
|
Domácí příprava na výuku
|
50
|
Samostatná kritická četba
|
30
|
Příprava na zkoušku
|
36
|
Příprava na zápočet
|
20
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Student, který úspěšně absolvoval předmět, umí:
definovat základní pojmy a zná jejich použití;
charakterizovat technologickou platformu informačních systémů z hlediska kybernetické bezpečnosti;
vysvětlit, co je kybernetická bezpečnost a roli státu.
vysvětlit bezpečnostní rizika informačních systémů;
vysvětlit rozdíl mezi PKI a KSI.
Student, který úspěšně absolvoval předmět, dovede:
Orientovat se v základních službách kybernetické bezpečnosti (CERT, CSIRT, NCKB);
vhodným způsobem využívat nástroje kybernetické bezpečnosti;
orientovat se v problematice bezpečného uchování dokumentů;
realizovat orientační analýzu rizik.
Student, který úspěšně absolvoval předmět, je schopen:
srozumitelně shrnout názory ostatních členu týmu;
srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení
|
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Písemná zkouška
|
|
|
|