|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
USII / FTS2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
USII
/
FTS2
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Teorie systémů II
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
USII/PTSY2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je, aby studenti pochopili nutnosti interdisciplinárního přístupu ke studiu systémů, řešení problémů komplexnosti a vnitřní závislosti mezi prvky systému.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: minimální účast na cvičeních a splnění průběžných úkolů na cvičeních. Zkouška: písemná a ústní forma.
|
Obsah
|
Systémový přístup a systémové myšlení Statické systémy Dynamické systémy Matematický popis lineárních dynamických systémů řízení. Analýza systémů v časové a frekvenční oblasti. Nelineární systémy Fuzzy systémy Diskrétní systémy Nástroje pro modelování a simulaci systémů v prostředí MATLAB a Vensim Měkké "soft" systémy řízení Systémová dynamika Archetypy systémů Modelování sociálních dynamických systémů Modelování ekonomických dynamických systémů
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. Ing. Hana Kopáčková, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Ing. Martin Ibl, Ph.D. (50%),
doc. Ing. Hana Kopáčková, Ph.D. (50%),
-
Cvičící:
Ing. Martin Ibl, Ph.D. (100%),
doc. Ing. Hana Kopáčková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
ŠIMONČIČ, S. I. Ekonomická kybernetika. Praha: SNTL, 1986.
-
Základní:
ROSS, Timothy J. Fuzzy logic with engineering applications. Chichester: John Wiley, 2004. ISBN 0-470-86075-8.
-
Základní:
BAGRINOVSKIJ, A. K. Modely a metódy ekonomickej kybernetiky. Bratislava: ALFA, 1979.
-
Základní:
SHINNERS, Stanley M. Modern control system theory and design. New York: John Wiley, 1998. ISBN 0-471-24906-8.
-
Základní:
DORF, Richard C., BISHOP Robert H. Modern control systems. 1998. ISBN 0-201-30864-9.
-
Základní:
JOHN, J. Systémy a řízení. Praha : ČVUT, 1998.
-
Rozšiřující:
SKOGESTAD, S. - POSTLETHWAITE, I. Multivariable feedback control : analysis and design. Chichester : John Wiley & Sons, 1996.
-
Rozšiřující:
MAŘÍK, V. - ZDRÁHAL, Z. Obecná teorie systémů. Řešené příklady. Praha : Ediční středisko ČVUT, 2001.
-
Doporučená:
BALÁTĚ, J. Automatické řízení. Praha: BEN, nakladatelství technické literatury, 2003. BEN, 2004.
-
Doporučená:
KŘUPKA, J., KAŠPAROVÁ, M. Modelování v kostce pro MATLAB a Simulink. Distanční opora. Pardubice : Univerzita Pardubice, 2009.
-
Doporučená:
Křupka, Jiří. Teorie systémů I : pro kombinovanou formu studia. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 80-7194-923-X.
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
48
|
Příprava na zkoušku
|
50
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Předpokládá se základní znalost problematiky logického, fuzzy a spojitého lineárního řízení. |
Získané způsobilosti |
Student, který úspěšně absolvoval předmět, umí: charakterizovat dynamický systém řízení a popsat jeho základní charakteristiky, definovat matematické modely lineárních, nelineárních a fuzzy systémů, odlišit přístupy v modelování techniických a socio-ekonomických dynamických systémů, pracovat v nástrojích MATLAB a Vensim.
Student, který úspěšně absolvoval předmět, dovede: řešit složitější úlohy v oblasti řízení ssociálních a ekonomických problémů, rozpoznat vhodný matematický model pro danou oblast řešení problému, vytvořit návrh různých tříd modelů řízení, ovládat základní prostředí MATLAB a Vensim.
Student, který úspěšně absolvoval předmět, je schopen: srozumitelně sdělovat odborníkům i laikům informace o povaze a zákonitostech lineárních, nelineárních, fuzzy a diskrétních systémů řízení v oblastech technických i socio-ekonomických, vytvořit matematický model a ten následně v MATLAB i Vensim realizovat a analyzovat, shrnout a srozumitelně prezentovat matematický model a dosažené výsledky ze simulačního nástroje, samostatně získávat další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti v dané oblasti.
|
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Laborování
|
Hodnotící metody |
- Písemná zkouška
- Analýza výkonu studenta
- Rozbor produktů pracovní činnosti studenta
|
|
|
|