|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
USSV / FEEM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
USSV
/
FEEM
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Environmentální ekonomika a management
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
23 / -
|
0 / -
|
2 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
USSV/PEEK
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům průřezové znalosti z oblasti ekonomických, sociálních a environmentálních věd. Představeny jsou principy pro pochopení postavení člověka v přírodě a jeho interakce s prostředím.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: je udělen na základě aktivní účasti na cvičeních hodnocené celkem 0-5 body dle zapojení studenta do diskusí a dalších aktivit
Zkouška: písemná.
|
Obsah
|
Vztahy příroda - ekonomická aktivita - populace, rozvoj strategie ochrany životního prostředí, udržitelný rozvoj, Agenda 21, Agenda 2030.
Koncepce životního prostředí jako limitujícího faktoru lidských aktivit, vnější účinky a možnosti jejich řešení.
Environmentální politika jako součást veřejných politik, její nástroje, principy a problémy (úvod).
Přímé (správní) nástroje. a jejich fungování. Právní předpisy týkající se uplatňování environmentálních politik vČR a EU.
Nepřímé (ekonomické) nástroje a jejich fungování.
Posuzování životního cyklu výrobku, bilance látkových a energetických toků, + další nástroje nástroje pro eko audit.
Environmentální výkon a jeho hodnocení.
Systémy environmentálního řízení a jejich standardizace.
Oceňování přírodních zdrojů.
Efektivita environmentálních investic. Metody hodnocení.
Veřejná správa a životní prostředí. Financování ochrany životního prostředí. Praktické možnosti využití udržitelnosti (lokální zdroje energie, energetická společenství - možnosti a limity).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
KRAUSE, J. (2019). Podniková environmentální strategie. Praha : Wolters Kluwer. .
-
Základní:
FENG, K.; HUBACEK, K.; YU, Y. Local consumption and global environmental impacts: accounting, trade-offs and sustainability. London: Routledge/Taylor & Francis Group, 2020. ISBN 978-1-138-82606-9.
-
Doporučená:
TIETENBERG, T.H., LEWIS, L. Environmental and natural resource economics. Upper Saddle River (N.J.): Pearson Education, 2012..
-
Doporučená:
CHERRY T.L.,KROLL S., SHOGREN J. F. Environmental Economics, Experimental Methods.. London: Routledge, 2008.
-
Doporučená:
KRAMER, M., URBANIEC, M., OBRŠÁLOVÁ, I. Mezinárodní management životního prostředí I. Praha: C.H. Beck, 2005..
-
Doporučená:
KRAMER, M., URBANIEC, M., RIETSCHELOVÁ, I. Mezinárodní management životního prostředí II.Praha: C.H. Beck, 2005..
-
Doporučená:
PERMAN, R. et al. Natural resource and environmental economics. New York: Pearson Addison Wesley, 2011..
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt týmový
|
26
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Domácí příprava na výuku
|
46
|
Příprava na zkoušku
|
26
|
Příprava na zápočet
|
13
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Student, který úspěšně absolvoval předmět, umí:
vysvětlit problémy vyplývající zkonfliktu ekonomických a environmentálních cílů,
charakterizovat princip fungování přímých a nepřímých nástrojů environmentální politiky,
analyzovat používané indikátory voblasti udržitelného rozvoje a vysvětlit jejich význam,
provést výběr variant pomocí metod multikriteriálního hodnocení,
vysvětlit princip fungování systémů environmentálního řízení,
vysvětlit roli veřejné správy voblasti ochrany životního prostředí,
vyhodnotit lokální možnosti pro aplikaci udržitelné energetiky.
Student, který úspěšně absolvoval předmět, dovede:
navrhnout efektivní řešení zahrnující jak ekonomická, tak environmetální hlediska,
identifikovat a pomocí vhodných metod zhodnotit situace vyplývající zkonfliktu ekonomických a environmetálních cílů,
aplikovat metody pro oceňování přírodních zdrojů příp. škod na životním prostředí,
vytvořit modely a realizovat výpočty pro kvantifikaci očekávaných výsledků navrhovaných opatření,
navrhnout zlepšení environmentálně-ekonomického výkonu stávajících struktur jak soukromého, tak i veřejného sektoru,
zhodnotit efektivitu environmentálních investic.
Student, který úspěšně absolvoval předmět, je schopen:
dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinovat svoji činnost,
do řešení problémů zahrnout úvahu o jejich etickém, environmentálním, ekonomickém a sociálním rozměru,
srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů,
na základě získaných znalostí kriticky posuzovat správnost, potřebnost a relevantnost informací k řešení zadání.
|
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody samostatných akcí
|
Hodnotící metody |
- Písemná zkouška
- Systematické pozorování
|
|
|
|