Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Úloha inovací v současném podnikání, inovace a ekonomický růst (význam pro ekonomický růst státu, podpora inovačního procesu), charakteristika inovací základní používané pojmy, zdroje inovací. Řízení inovací, přístupy k managementu inovací. Řízení inovací z hlediska vnějších a vnitřních vazeb firmy. Výzvy chemického průmyslu v souvislosti s tržními ohroženími. Strategické řízení inovací, Inovační strategie v současném tržním prostředí. Faktory ovlivňující inovační strategii firmy. Vazba na management změn a procesy implementace strategie podniku. Taktické řízení inovací, plánování, hodnocení a rozhodování o portfoliu inovačních projektů Operativní řízení inovací, realizace inovačních projektů. Koncept "3V": Vymyslet - Vyvinout - Vyrobit a prodat. Studie proveditelnosti pro inovaci v chemických a potravinářských výrobách Finanční hodnocení inovačních projektů, rozhodovací úlohy. Promítání rizika do hodnocení inovačních projektů. Investiční program firmy, Seed capital, Spin-off firmy. Nefinanční hodnocení inovačních projektů. Marketingová hlediska. Životní cyklus výrobku. Environmentální a sociální aspekty inovačních projektů chemických a potravinářských produktů a jejich hodnocení. EIA a SIA, RA (Risk Assessment). Lidský faktor v inovačním procesu. Motivace, tvorba proinovačního prostředí a projektového týmu. Kreativita. Výzkum a vývoj jako specifický zdroj inovací. Právní ochrana výsledků výzkumu a vývoje. Transfer technologií, podstata a význam transferu technologií. Význam strategického partnerství. Licence, druhy licencí, formy transferu technologií v chemickém a potravinářském průmyslu. Inovace v rámci EU. Historie, současnost, budoucí vývoj inovací v chemickém průmyslu v ČR. Specifika řízení inovačních projektů v chemickém průmyslu. Tah vědecko-technického rozvoje. ISpecifika řízení inovačních projektů v rámci EU, legislativní podmínky, strategie EU pro inovace, výzkum a vývoj. Offsetové programy. Inovační projekty a udržitelný rozvoj. Společenská odpovědnost firem v managementu inovací.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit posluchače s moderním pojetím managementu inovací se zaměřením na ekonomickou efektivnost jednotlivých podnikem realizovaných projektů, dále jsou představeny současné proinovační politiky a podmínky v prostředí Evropské Unie, vztah managementu inovací k chemickým a potravinářským výrobám, k životnímu prostředí a udržitelnému rozvoji.
Posluchač po absolvování předmětu je schopen orientace v ekonomických souvislostech managementu inovací a investic, se zaměřením na specifické podmínky chemického a potravinářského průmyslu. Je připraven podílet se na inovačních projektech, posoudit proveditelnost a zvládat základní techniky pro hodnocení inovací a investic. Absolvování předmětu doplňuje znalosti o podmínkách v Evropském prostoru, který si klade za cíl praktikovat proinovační politiku.
|
Předpoklady
|
Předpokladem pro studium předmětu jsou znalosti matematiky, podnikové ekonomiky a podnikového managementu na bakalářské úrovni.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Zkouška je ústní. Zkouška se skládá z napsání testu a následném vyhodnocení. Vybrané okruhy otázek jsou poté hlouběji diskutovány. Je prověřována míra osvojených znalostí, koncepcí a aplikačních dovedností. Během semestru jsou znalosti prověřovány dvěma praktickými semestrálními projekty, jejichž výsledky jsou započítávány do celkové klasifikace.
|
Doporučená literatura
|
-
Drucker, P.F. Inovace a podnikavost. MANAGEMENT PRESS, Praha 1993.
-
Jáč, I. a kol. Inovace v malém a středním podnikání. 2005, Computer Press,.
-
Jain, K. R. Managing research, development and innovation, 2010,Hoboken John Wiley & Sons.
-
Passos, L. M., Ribeiro, P. C. Innovation in food engineering, 2010, Boca Raton CRC Press/Taylor & Francis.
-
Pitra, Z. Inovační strategie. Grada.
-
PITRA, Z. Management inovačních aktivit.. Praha: Professional Publishing, 2006.
-
Tidd, J. a kol. Řízení inovací. 2007, Computer Press.
|