| Vyučující | 
    | 
            
                
                    Čapek Jan, prof. Ing. CSc.
                
                    Kopáčková Hana, doc. Ing. Ph.D.
                 | 
    | Obsah předmětu | 
    | 1. Systémové myšlení  Nástroje systémového a tvořivého myšlení 2. Mentální modely, dovednosti systémového myšlení 3. Základní systémové archetypy 4. Systémová dynamika 5. Praktické ukázky modelů - meze růstu, populace, řetězec stárnutí, nádrž, úvěr, bankovní účet 6. Postup při vytváření modelů - definice problému, sběr dat, stanovení předpokladů a hypotéz, definice proměnných, jejich jednotek a určení jejich druhů (hladiny, toky, konstanty, proměnné), formulace a formalizace modelu, testování modelu, what if analýza a simulace s modelem atd. 7. Modelování dynamických systémů  definice proměnných, prvky využitelné v modelu (toky, hladiny, konstanty, proměnné, spoje), nastavení doby a kroku simulace, metody integrace 8. Rozšířené možnosti modelovacích nástrojů  prvky pro zadávání vstupních hodnot modelu (grafové funkce,vstupní pole, potenciometry a podobně.) 9. Rozšířené možnosti modelovacích nástrojů  prvky pro zobrazování výsledků simulací (grafy, hodnotové pole, tabulky a podobně) 10. Modelování základních stavebních kamenů modelů a jejich matematická interpretace (ukázka převodu matematického popisu - diferenciální rovnice na model)  kladná zpětná vazba, záporná zpětná vazba, S křivka 11. Modelování základních stavebních kamenů modelů - přestřelení a zhroucení, oscilace, souběžné toky 12. Představení SW dalších prostředků pro modelování dynamiky (Powersim, Vensim, Stella, IThing, Dynamo) 
 
 | 
    | Studijní aktivity a metody výuky | 
    | Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody samostatných akcí, Laborování | 
    
    
        
        
            | Výstupy z učení | 
        
            | Cílem předmětu je osvojit si teoretické vědomosti o systémové dynamice. Student bude schopen aplikovat metody systémové dynamiky,  redukovat problém na prvky systému, modelovat vlastností prvků systému prostřednictvím nástrojů. Student bude seznámen se základními zástupci všech typů funkcí a po absolvování bude umět rozhodnout o vhodnosti použití těchto funkcí v konkrétní situaci. Student bude schopen pracovat s rozsáhlými seznamy, libovolně editovat a předzpracovávat data, připravit grafy pro názornou prezentaci, a využít dalších nástrojů, které Excel nabízí.
 
 | 
        
            | Předpoklady | 
        
            | Práce na PC a základní znalosti práce s produktem MS Excel. 
 
 | 
        
            | Hodnoticí metody a kritéria | 
        
            | Písemná zkouška, Systematické pozorování 
 Požadavky k zápočtu: Zápočet je udělen za splnění úkolů, které jsou při zahájení semestru zveřejněny ve studijních materiálech ve stagu. Požadavky ke zkoušce: Podmínkou je zápočet. Zkouška se skládá z písemné části na PC, která prověřuje schopnost vypracování praktických příkladů. Bližší informace jsou ve studijních materiálech ve stagu.
 
 | 
    
    | Doporučená literatura | 
    | 
            
                
                
                    Mildeová, Stanislava. Systémová dynamika. Praha: Oeconomica, 2008. ISBN 978-80-245-1448-2.
                 
 
 |