Vyučující
|
-
Kalavská Petra, Mgr. Ph.D.
-
Roebuck Olga, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
What Is Culture Anyway?? - searching for the way of defining the concept of culture. Who are the British? - nations, symbols and stereotypes. Cuchullin or King Arthur? Myths, legends, tales and fairytales - the sources of mythological imagery, pre-historic and Celtic roots entwined with Christianity; the importance of myths for culture. Identities in general - collective and individual identities. Identification as a strategy. A Class Ridden Society? Gender Identity in Britain - traditional perception of morals, Victorian values and their 1980's recollection. National identity - the empire and the wars + the postcolonial view. Ethnicity and language - the question of multiculturalism and dominance. Regions and regional identities in England, North and South divide. Film extract: from David Cataneo's Full Monty. The media - exploring the media influence and ideology, discussing quality of media information. Attitudes: stereotypes and change - dealing with the attitudes traditionally ascribed to the British, such as conservatism, "being different", public spiritedness etc. Subcultures - focusing on the so-called countercultural phenomena, exploring "resistance through rituals".
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Tento seminář studentům umožňuje seznámit se s různými aspekty britské kultury a kulturních studií. Aspekty cílové kultury jsou zkoumány ve na základě srovnání s vlastním kulturním zázemím studentů tak, aby se, kromě faktických znalostí, prohloubilo i vědomí vlastní identity studentů. Dalším z cílů semináře je posílení akademických dovedností: vedení diskuse na základě přečtených textů, kompozice akademického textu, práce na samostatných projektech atd.
Předmět vede studenty k rozvoji komparativních schopností, komunikativní a intrkulturní kompetence.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonu studenta
Účas na seminářích je povinná Vědomostní test
|
Doporučená literatura
|
-
BRANTLINGER, P. Crusoe's Footprints. London: Routledge, 1990.
-
BRYSON, B. Notes from a Small Island. London: Black Swan, 1996.
-
CROWTHER, J. Guide to British and American Culture. Oxford: OUP, 2000.
-
DERRY, T.K. AND BLAKEWAY, M.G. The Making of Early and Medieval Britain. London: John Murray, 1973.
-
GAY, P. Identity: a reader. London: Sage Publications, 2000.
-
O'DRISCOLL, J. Britain. Oxford: OUP, 2000.
-
STORRY, M. AND CHILDS, P. British Cultural Identities. London: Routledge, 1997.
-
WILLIAMS, R. Keywords. London: Fontana Press, 1988.
|