Předmět: Vybrané kapitoly z dějin pedagogiky

» Seznam fakult » FF » KAA
Název předmětu Vybrané kapitoly z dějin pedagogiky
Kód předmětu KAA/KDEPE
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Reimannová Irena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Úvod do dějin pedagogiky; ideál humanity. Období protireformace - výchovou k nápravě věcí lidských - Jan Amos Komenský (1592-1670). Postavení pedagogiky mezi vědami - G.A. Lindner (1828 - 1887). Pozitivismus - František Krejčí (1858 - 1934). Všestranná výchova tělesná, rozumová a mravní - Josef Úlehla (1852 - 1933). Masarykův realismus - T. G. Masaryk (1850 - 1937). Syntéza antického naturalismu a křesťanského ideálu - František Drtina (1861 - 1925). Experimentální pedagogika - Otokar Kádner (1870 - 1936). Snahy o exaktní pedagogiku - pedopsychologie - František Čáda (1855 - 1917). Pedagogický realismus - Josef Hendrich (1888 - 1950). Syntetický pohled na vývoj pedagogiky - Otokar Chlup (1875 - 1965). Pokus o reformu českého školství - Václav Příhoda (1889 - 1979). Krize hodnot ve výchově.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
V cyklu seminářů je zmapován vývoj pedagogiky v České republice a vliv evropizace na současný stav české pedagogiky. Studenti získají přehled o vývoji pedagogického myšlení i o organizaci vzdělávání a vývoji filozofického přístupu k výchově a vzdělávání v proměnách času, ale i ve vztahu k současnosti.
Studenti budou schopni kriticky reflektovat společenské požadavky, jejich profesní kompetence se rozvine směrem k dovednosti anticipace budoucího vývoje v oblasti pedagogiky a jeho uchopení v projektování výuky.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Posouzení zadané práce, Prezentace

1. Aktivní účast na seminářích. 2. Schéma/mapa představující 1 prostudovanou práci a biografii vybraného českého či zahraničního pedagoga z konce 19. a počátku 20. století a hodnotící platnost jejich myšlenek v současnosti. 3. Ústní zkouška ve formě kolokvia (prezentace "map" a diskuse nad nimi). 4. Seznam prostudované literatury.
Doporučená literatura
  • CIPRO, M. Pedagogika a společnost. Praha: Vlastním nákladem autora, 1999.
  • CIPRO, M. Prameny výchovy. Praha: Vlastním nákladem autora, sv. 1-5,, 2002.
  • GRECMANOVÁ, H.; HOLOUŠOVÁ, D.; URBANOVSKÁ, E. Obecná pedagogika I a II.. Olomouc: Hanex, 1998.
  • CHLUP, O. Vývoj pedagogických ideí v novém věku. Brno: Filosofická fakulta, 1925.
  • Kasper, Tomáš. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2429-4.
  • KRATOCHVÍL, L. Dějiny pedagogiky: přehledný výtah z přednášek. Chrudim: Vysoká škola pedagogická, 1946.
  • KUČERA, Z.; ŠTVERÁK, V. Chrestomatie z dějin pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova,, 1999.
  • KUČEROVÁ, S. Člověk. Hodnoty. Výchova. Prešov: Mana Con, 1996.
  • REBLE, A. Dejiny pedagogiky. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1993.
  • RÝDL, K. Alternativní pedagogická hnutí v současné společnosti. Brno: Zeman, 1994.
  • SINGULE. Pedagogické směry 20. století v kapitalistických zemích..
  • STÖRIG, H. J. Malé dějiny filosofie. Praha:Zvon, 1991.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Učitelství anglického jazyka (2013) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): English Language Teacher Education (2013) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní