Předmět: Výzkumné metody a práce s informacemi

» Seznam fakult » FF » KAA
Název předmětu Výzkumné metody a práce s informacemi
Kód předmětu KAA/PINFU
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Reimannová Irena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Badatelsky orientovaná výuka: Výzkum v oblasti výuky anglického jazyka. Vyhledávání informací, primární a sekundární informační zdroje. Práce se sekundárními zdroji. Fáze výzkumného procesu, otázka kvality výzkumu. Metody a techniky výzkumu: sběr primárních dat, jejich zpracování a interpretace. Etika výzkumu. Plagiátorství a ochrana dat. Akademický diskurz a práce s textem (formální úprava, citování, editování textu). Příprava, zpracování a prezentace realizovaného výzkumného šetření.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody samostatných akcí, Nácvik dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 20 hodin za semestr
  • Projekt týmový - 13 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) - 3 hodiny za semestr
  • Samostatná kritická četba - 10 hodin za semestr
  • Terénní výzkum - 4 hodiny za semestr
  • Příprava na zápočet - 3 hodiny za semestr
  • Sběr materiálu - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět představuje úvod do problematiky empirického výzkumu výuky anglického jazyka. Jeho hlavním cílem je seznámit studenty se základy této problematiky, včetně orientace v základní odborné terminologií. Studenti v rámci tohoto předmětu prakticky aplikují osvojené vědomosti a dovednosti ve vlastním výzkumném šetření (analýza a hodnocení použitých výzkumných metod a technik, jejich výhod a nevýhod, sběr, zpracování a interpretace získaných dat, prezentování výzkumné zprávy).
Student si v tomto předmětu osvojí dovednosti klíčové v oblasti výzkumu vyučování/učení se cizímu jazyku, tj. v oblasti plánování, přípravy a používání výzkumných metod a nástrojů, vyhodnocování získaných dat.
Předpoklady
nespecifikováno
KAA/OBD1 a zároveň KAA/LDI1

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonu studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta, Obhajoba vlastního projektu, Prezentace

Requirements (process and product oriented): 1. Ongoing: feedback and evaluation on Research Projects, following ethical principles, applying terminology, assigning duties and responsibilities of students. 2. Research Project Tasks: Task 1: identifying research problem, questions Task 2: sampling Task 3: selecting relevant sources (literature review exploring empirical findings in the field of investigation, at least 5 relevant research papers) Task 4-5: designing sets of data collection tools Task 6: data collection Task 7: data coding and analysis, their organization and presentation Task 8: abstract writing Fail x pass criterion of evaluation in the individual phases, if three tasks not having been handed in time = fail. Tasks can be performed either in the f-2-f sessions or in the electronic form. Electronic support: LMS Moodle @ unicom.upce.cz; course PINFU (summer term 2016/17); password: pinfu, also serves for theoretical input and communicating. 3. Final Task: research project presentation and discussion in the colloquium. The student should be able to understand and apply research methodology knowledge not only during presenting, but also when asking questions, providing feedback, and evaluating their coursemates' Research Projects.
Doporučená literatura
  • BROWN,J.D. Understanding Research in Second Language Learning. Cambridge, 2002.
  • DENSCOMBE, M. The Good Research Guide.. Buckingham, 2003.
  • Hinkel, Eli. Handbook of research in second language teaching and learning.. New York: Routledge, 2011. ISBN 978-0-415-99872-7.
  • Mackey, Alison. Second language research : methodology and design. New York: Routledge, 2005. ISBN 978-0-8058-4249-4.
  • NUNAN, D. Research Methods in Language Learning.. Cambridge, 1992. ISBN 0-521-42968-4.
  • PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů.. Brno, 2000.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk - specializace v pedagogice (2013) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): English for Education (2013) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní