Předmět: Raná výuka cizích jazyků

» Seznam fakult » FF » KAA
Název předmětu Raná výuka cizích jazyků
Kód předmětu KAA/RVCJ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Černá Monika, doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Kapitoly z vývojové psychologie (batole, předškolní věk) Kapitoly z předškolní pedagogiky Osvojování mateřského jazyka Osvojování cizího jazyka Bilingvní vzdělávání v jazykově homogenním prostředí Podmínky pro ranou výuku cizích jazyků Role učitele, ´žáka´, rodičů a případných dalších činitelů (např. asistenti) výuky Nemateriální didaktické prostředky, techniky a strategie, typy učebních aktivit Materiální didaktické prostředky v rané výuce cizích jazyků Dlouhodobé plánování - principy tvorby sylabů pro ranou výuku cizích jazyků Plánování vyučovací jednotky Kurs bude realizován ve spolupráci s MŠ v Pardubicích. Studenti absolvují dvakrát náslechy a jedenkrát mikro-vyučování, kdy ve dvojicích/skupinách sami povedou výuku.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody samostatných akcí, Pozorování, Projekce, Nácvik dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem studijního předmětu je uvést studenty do problematiky výuky anglického jazyka u dětí od dvou do šesti let. Studenti se seznámí s charakteristikami této věkové skupiny a se základy předškolní pedagogiky, porozumí procesům osvojování mateřského jazyka. Hlavní pozornost bude věnována osvojování cizího jazyka v jazykově homogenním prostředí. Studenti se seznámí s podmínkami, které je třeba vytvořit, dále s didaktickými principy a dalšími aspekty procesu osvojování cizího jazyka. Kromě teoretických východisek studenti zvládnou principy konstrukce sylabu a naučí se plánovat "učební" jednotku a realizují mikro-vyučování ve školce.
Na základě teoretických východisek studenti budou schopni aplikovat didaktické principy při dlouhodobém i krátkodobém plánování, tj. při konstrukci sylabu a při plánování učebních jednotek angličtiny pro předškolní děti.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonu studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta, Prezentace

1. aktivní účast ve výuce (max. 2 absence; observace a mikro-vyučování jsou povinné, nelze se omluvit) 2. pohovor na základě odevzdaného portfolia: povinné komponenty: a) vyplněné pozorovací archy; b) anotace vybrané knihy ze seznamu základní nebo doporučené literatury včetně zhodnocení přínosu pro vlastní profesní rozvoj; c) plán mikro-vyučování včetně materiálních didaktických prostředků; d) reflexe mikro-vyučování v písemné formě.
Doporučená literatura
  • ČERNÁ, M. Na návštěvě ve školce - angličtina s motýlky. (DVD). 2011.
  • ELLIS, R. Second Language Acquisition. . Oxford : Oxford University Press, 1997. ISBN 0 19 437212 X.
  • GASS, S. M.; SELIKER, L. Second Language Acquisition: An Introductory Course . London : Routledge, 2008. ISBN 978-0805854987.
  • Helus, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.
  • KOLLÁRIKOVÁ, Z.; PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.
  • LIGHTBOWN, P. M.; SPADA, N. How Languages Are Learnt. Oxford : Oxford University Press, 2006. ISBN 978-0194422246.
  • LUST, B.; FOLEY, C. First Language Acquisition: The Essential Readings. . Wiley-Blackwell, 2004. ISBN 978-0631232551.
  • MAYO, M. P. G.; LECUMBERRI, M. L. G. Age and the Acquisition of English as a Foreign Language (SLA)). Multilingual Matters, 2003. ISBN 978-1853596384.
  • MUNOZ, C. Age and the Rate of Foreign Language Learning (Second Language Acquisition). Multilingual Matters, 2006. ISBN 978-1853598913.
  • NAJVAR, P. Raná výuka cizích jazyků v České republice na konci 20. století.. Brno : Paido, 2010. ISBN 978-807315-200-0.
  • O´GRADY, W. How Children Learn Language. Cambridge : Cambridge University Press, 2005. ISBN 0-521-53192-6.
  • Opravilová, Eva. Předškolní pedagogika I. : smysl a proměny dětství. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002. ISBN 80-7083-656-3.
  • Opravilová, Eva. Předškolní pedagogika II. : hra (cesta k poznání předškolního dítěte). Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2004. ISBN 80-7083-786-1.
  • VYGOTSKIJ, L.S. Psychologie myšlení a řeči. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-943-7 .


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): English Language Teacher Education (2013) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Učitelství anglického jazyka (2013) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní