Předmět: Syntax I

» Seznam fakult » FF » KAA
Název předmětu Syntax I
Kód předmětu KAA/SYN1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Ježková Šárka, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
SYNTAX: terminology, relations within the phrase and sentence SENTENCE ELEMENTS, SENTENCE PATTERNS, SENTENCE vs. CLAUSE, SUBJECT: form, semantic functions, grammatical, notional and general subject PREDICATE: form; auxiliary and lexical verbs; terminology varieties; finite x non-finite verb forms; syntactic types of the verb: transitive, intransitive, linking OBJECT: transitive verbs and their complementation; direct and indirect object, complement to the object. ADVERBIALS: form, position within the sentence; adjuncts semantic functions ADVERBIALS as sentence modifiers: conjuncts and disjuncts; comment clauses NEGATION IN ENGLISH AND CZECH: scope and focus of negation CONCORD / AGREEMENT: grammatical and notional, proximity rules CONCORD AND COORDINATION: apposition, appositive clauses COMPLEX NOUN PHRASE: head, pre- and post-modification; discontinuous noun phrases; Czech equivalents COMMUNICATIVE TYPES OF SIMPLE SENTENCE: statements, questions, commands, exclamations ENGLISH FRAGMENTARY SENTENCES: English Equivalents of Czech Subject-less Sentences: Czech verbal and verbo-nominal sentences; a variety of subjects in English

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody samostatných akcí
Výstupy z učení
Cílem předmětu je poskytnout studentům podrobné teoretické poznatky o struktuře anglické věty, především o stavbě věty jednoduché, jednotlivých větných členech a typech věty z hlediska intenční modality.
Studenti získají potřebné teoretické vědomosti, budou schopni věty analyzovat, identifikovat jednotlivé větné členy, popsat větný vzorec. Osvojí si dovednosti potřebné pro definování jednotlivých větných členů i pro vytváření ilustrativních příkladů jednotlivých struktur. Dále získají kompetence pro srovnávání větných struktur v češtině a angličtině a pro vyučování této problematiky studentům anglického jazyka.
Předpoklady
nespecifikováno
KAA/MFA2 a zároveň KAA/JCA1

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Posouzení zadané práce

Studenti jsou povinni se aktivně účastnit přednášek a seminářů a předložit vypracování dílčích úkolů zadaných v průběhu semestru (maximálně 2 absence za semestr). Zápočet získají na základě písemného testu zaměřeného na aplikaci poznatků při praktické analýze textu a produkci zadaných větných struktur (90 minut).
Doporučená literatura
  • Biber, D., Conrad, S., Leech, G. Longman student grammar of spoken and written English - Workbook. Harlow : Pearson Education, 2007.
  • Biber, D., Conrad, S., Leech, G. Longman student grammar of spoken and written English.. Harlow : Pearson Education, 2006.
  • BIBER, D., JOHANSSON, S., LEECH, G., CONRAD, S., FINEGAN, E. Longman Grammar of Spoken and Written English. Longman, 1999.
  • Close, R.A. A University grammar of English Workbook. Essex: Longman, 1974. ISBN 0582522803.
  • DUŠKOVÁ, L. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha, 1989.
  • DUŠKOVÁ, L. Studies in the English Language, Part 2. Praha : Karolinum, ISBN 80-7184-613-9, 1999.
  • FIRBAS, J. Functional sentence perspective in written and spoken communication. CUP, 1992.
  • GREENBAUM, S. An Introduction to English Grammar. Longman, 1991.
  • GRENBAUM, S., QUIRK, R. A Student's Grammar of English. Longman, 1994.
  • Hornová, L., Ježková, Š. An Introduction to English Syntax. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2015. ISBN 978-80-7395-884-8.
  • HUDDLESTON, R., GEOFFREY, K. Pullum et al. The Cambridge Grammar of the English language. Cambridge: CUP, 2002.
  • Chalker S. A Student's English Grammar Workbook. Longman, 2000.
  • JACOBS, R. A. English Syntax, A Grammar for English Language Professionals. OUP, 1995.
  • MATHESIUS, V. A Functional Analysis of Present Day English on a General Linguistic Basis.. Praha : Academia, ISBN 509-21-858, 1975.
  • QUIRK, R. et al. A Comprehensive Grammar of the English Language. Harlow: Longman, 1985.
  • TÁRNYIKOVÁ J. Chapters from Modern English Syntax I. (A communicative approach). Olomouc : Palackého univerzita v Olomouci, 2nd edition, 1993.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk - specializace v pedagogice (2013) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): English for Education (2013) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní