Předmět: Úvod do pedagogiky II

» Seznam fakult » FF » KAA
Název předmětu Úvod do pedagogiky II
Kód předmětu KAA/UPED2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zitková Helena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Reformní hnutí. Proměny a inovace ve vzdělávacím a školském systému ČR v průběhu 90. let 20. stol. Pojetí školy a výchovy. Škola jako otevřená instituce a její vztahy k rodině, obci a širšímu společenství. Učitel, jeho práva, povinnosti a potřeby. Učitel a žák - podmínky efektivity výchovného a vzdělávacího procesu. Hodnocení ve školní praxi. Vybrané aktuální otázky pedagogiky - žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, žáci z odlišného sociokulturního prostředí (cizinci, etnické menšiny).

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody samostatných akcí
  • Účast na exkurzi - 6 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Projekt týmový - 5 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce - 5 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) - 6 hodin za semestr
  • Samostatná kritická četba - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Student si osvojí základní východiska proměn a transformačních snah 90. let 20. století a porozumí jim v realitě školského systému s přesahem do současnosti. Seznámí se s trendy a koncepty pedagogiky v současnosti z hlediska celosvětového a zejména ve vybraných evropských zemích ( EU) a porozumí cílům, prostředkům a podmínkám komplexního výchovného procesu z hlediska individuálního rozvoje i společenských požadavků. Důraz je kladen na poorozumění současnému postavení a roli učitele i podmínkám jeho úspěšné činnosti. Cílem je také umět samostatně vyhledávat informace, efektivně je zpracovávat, analyzovat a kriticky hodnotit.
Student bude schopen samostatně vyhledávat informace, efektivně je zpracovávat, analyzovat a kriticky hodnotit. Zároveň by si měl utvářet vlastní názor na rozmanitost pedagogických teorií a konceptů, reflektovat vlastní zkušenost a prožitky z dosavadní výchovné a vzdělávací dráhy a umět je hodnotit ve vztahu k pedagogickým teoriím.
Předpoklady
UPED1
KAA/UPED1

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta, Rozhovor

Povinná aktivní účast na přednáškách i seminářích (max. 2 absence) Povinná účast na 1 exkurzi + prezentace v semináři. Kritická esej (minimálně 3 zdroje; rozsah: 3 strany A4)- téma: Ideální hodnocení z pohledu žáka a učitele (!Přijímají se jen původní studentovy práce.) Písemné zamyšlení nad prostudovaným textem (BADEGRUBER, B. Otevřené učení ve 28 krocích)+ následná účast ve skupinové diskusi; (!Přijímají se jen původní studentovy práce.) Předložení seznamu prostudované literatury (nejméně 10 položek - monografie, články, studie, onlinové zdroje apod.) Předložení vlastního portfolia (myšlenkové mapy, seznam literatury, 2x anotace - 1x základní literatura dle zaměření exkurze, 1x doporučená nebo dle vlastního výběru) Ústní zkouška.
Doporučená literatura
  • --. kniha se zaměřením na zvolenou exkurzi (inspirace viz STAG).
  • literatura k reformním školám dle zaměření exkurze (odborná kniha, odborný článek).
  • BADEGRUBER, B. Otevřené učení ve 28 krocích. Praha: Portál, 1994.
  • Carlgren, F. Výchova ke svobodě. Praha: Baltazar, 1991.
  • Čapek, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi : kázeňské strategie, zásady odměňování a trestání, hodnocení a klasifikace, podpora a motivace žáků. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4639-5.
  • GRECMANOVÁ, H.; URBANOVSKÁ, E. Waldorfská škola. Hanex Olomouc, 1996. ISBN 9788085783094.
  • Hansen-Čechová, Barbara. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí. 2009. ISBN 978-80-7367-388-8.
  • Kolář, Zdeněk. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6.
  • Kopřiva, Pavel . Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0.
  • Košťálová, Hana. Školní hodnocení žáků a studentů : se zaměřením na slovní hodnocení. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-314-7.
  • NOVOTNÁ, M.; KREMLIČKOVÁ, M. Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele. Praha, SPN, 1997.
  • POL, M. Waldorfské školy: izolovaná alternativa, nebo zajímavý podnět pro jiné školy?. Brno, 1995. ISBN 9788021010970.
  • PRUCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělání. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-584-9.
  • ROHNER, R.; WENKE, H. Daltonské vyučování. Stále živá inspirace.. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-041-7.
  • RÝDL, K. Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori. Praha: Public History, 1999. ISBN 80-902193-7-3.
  • Rýdl, Karel . Metoda Montessori pro naše dítě : inspirace pro rodiče a další zájemce. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2006. ISBN 80-7194-841-1.
  • Rýdl, Karel. Peter Petersen a pedagogika jenského plánu. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-87-0.
  • STARÁ, J. a kol. Slovní hodnocení na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2006. ISBN 80-86307-28-X.
  • STEINER, R. Waldorfská pedagogika. Metodika a didaktika. Opherus, 2003.
  • ŠIŠKOVÁ, T. (ed.). Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998.
  • ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha: Grada, 2000.
  • Štrynclová, Gabriela. Summerhill : model antiautoritativní výchovy. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2003. ISBN 80-7194-541-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): English for Education (2013) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk - specializace v pedagogice (2013) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní