Předmět: Výuka žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

» Seznam fakult » FF » KAA
Název předmětu Výuka žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Kód předmětu KAA/VSPU
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Černá Monika, doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Understanding the concept of Special Educational Needs. Specific learning difficulties. Learner with dyslexia learning English. Exceptionally gifted learners. Individual learner differences. Differentiation. Specific teaching techniques in teaching English to learners with SEN. Material teaching aids.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody samostatných akcí, Demonstrace, Nácvik dovedností, Pracovní činnosti
Výstupy z učení
Cílem studijního předmětu je dále rozvíjet profesní kompetenci studentů učitelství v oblasti práce s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Pozornost bude věnována tomu, jak specifické poruchy učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie atd.) a mimořádné nadání žáků ovlivňují procesy vyučování/učení anglického jazyka. V rámci předmětu se studenti učitelství naučí některé speciální potřeby žáků identifikovat a zohledňovat je při přípravě výuky.
Studenti rozvíjejí vlastní profesní kompetenci v oblasti pedagogické diagnostiky a řízení procesů vyučování s akcentem na diferenciaci. Osvojí si konkrétní techniky a strategie, které budou schopni efektivně využívat ve výuce jazykových prostředků a řečových dovedností v heterogenních třídách s integrovanými žáky mimořádně nadanými a s žáky se specifickými poruchami učení.
Předpoklady
nespecifikováno
KAA/DAJ1

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta

1. aktivní účast na kontaktních hodinách (80%) 2. plnění průběžně zadávaných úkolů (v návaznosti na UCPX1) 3. účast na skupinové diskusi v závěru semestru (termín bude upřesněn)
Doporučená literatura
  • Broomfield, H., Combley, M. Overcoming Dyslexia.. Whurr Publishers, 1996.
  • Grenarová, R.; Vítková, M. Cizojazyčná výuka a nadaný žák. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5375-5.
  • Hříbková, Lenka. Nadání a nadaní : pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-1998-6.
  • Hurtová, D., Strnadová, I., Šigutová, M. Anglický nápadníček. OUP, 2006.
  • Layton, L., Deeny, K. Sound Practice: Phonological Awareness in the Classroom.. Fulton (David) Publishers Ltd., 2002.
  • OTT, P. How to Detect and Manage Dyslexia. Oxford : Heinemann Educational Books, 1997.
  • ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Učitelství anglického jazyka (2013) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): English Language Teacher Education (2013) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní