Předmět: Dějiny pedagogiky

» Seznam fakult » FF » KFI
Název předmětu Dějiny pedagogiky
Kód předmětu KFI/DEPE
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Průka Miloslav, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Metodologické přístupy k dějinám pedagogického myšlení. Dějiny pedagogiky jako vědní disciplína - periodizace a pojmy, vývojové etapy a metody práce v oblasti dějin pedagogiky. Prameny a literatura, vývoj základních problémů v oblasti dějin pedagogického myšlení a školství. Vývoj cílů výchovy vzdělání, vývoj obsahu vzdělávání, vývoj pojetí učitelské profese. Vývoj názorů na pojetí dítěte, počátky institucionalizace výchovy a její organizace. Vývoj speciálních pedagogických odvětví, vývojové vlivy, psychologie, filozofie, biologie a sociologie na pedagogické myšlení.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody samostatných akcí
Výstupy z učení
Cílem a smyslem předmětu je ukázat studentům vývoj pedagogického myšlení v jednotlivých problémových okruzích.
Posluchač si během kurzu osvojí koncepce výchovy a vzdělání v dějinách pedagogického myšlení a seznámení se s původnáími díly významných myslitelů v této oblasti.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Posouzení zadané práce

K zápočtu je nutné předložit samostatnou práci v rámci vytváření virtuálního pedagogického muzea a nebo písemnou práci vycházející ze studia nezpracovaných pramenů a archívních dokumentů.
Doporučená literatura
  • Dějiny Univerzity Karlovy. I. - IV. Praha.. Karolinum 1997-8.
  • CACH, J. Úvod do studia pedagogiky.. Pardubice, 1996.
  • DEWEY, J. Demokracie a výchova.. Praha, Laichter, 1932.
  • HAGER, F.P. Platón a platonismus v dějinách výchovy.. Praha UK, 1992.
  • HESSEN, N. Filozofické základy pedagogiky.. Praha, 1935.
  • CHLUP, O. Vývoj pedagogických idejí v novém věku.. Brno, 1925.
  • KÁDNER, O. Dějiny pedagogiky. I.- III. díl. Praha, 1923.
  • KÁDNER, O. Vývoj a dnešní soustava školství. I.-IV.. Praha, 1933.
  • KRATOCHVÍL, L. Dějiny pedagogiky.. Chrudim, 1947.
  • POLIŠENSKÝ, J. Komenský, muž labyrintů a naděje.. Praha, Academia, 1996.
  • ROUSSEAU, J. J. Emil, čili o vychování. (jakékoliv vydání)..
  • SINGULE, F.; RÝDL, K. Pedagogické proudy 1. poloviny 20. století.. Praha, skripta FFUK, 1988.
  • VESELÁ, Z. Vývoj školy a učitelského vzdělání.. Brno, 1992.
  • VRÁNA, S. Základy nové školy.. Brno, 1946.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Filozofie (2013) Kategorie: Filozofie, teologie 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní