Předmět: Filozofie výchovy II

» Seznam fakult » FF » KFI
Název předmětu Filozofie výchovy II
Kód předmětu KFI/FIVY2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Prázný Aleš, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Didactica magna - okolnosti vzniku, literární a historický kontext vzniku. -Vznik a rozvoj Komenského zájmu o otázky didaktiky, hlavní spisy k námětu, postavení spisu DM mezi nimi. Česká a latinská verze díla, vztah mezi nimi. Obsah díla a jeho rozdělení na část teoretickou a praktickou. - Základní výklad latinské terminologie J.A. Komenského (výklad pojmů docere, educere, erudire, formare, instillare, instituere, ex-colere ...). -Výchova jako "ars docendi". Výklad pojmů ars/techné. - Ars v pojetí J.A.Komenského. -Komenského universalismus. "Omnes omnia omnino". Otázka jejich dnešního významu. -Vývoj Komenského universalismu v období Didaktiky české, Didaktiky latinské a pansofického období. -Člověk jako obraz Boží. Teologické základy Komenského universalismu. -Chiliasmus a jeho vliv na Komenského myšlení. - Škola jako officina humanitatis. Výchova racionální, mravní, náboženská. -Komenského pedagogická soustava a její odvození "a priori". -Vztah natura-ars, pojetí lidské přirozenosti. Myšlenka stupňovitosti. Patočkova interpretace těchto principů. -Princip "ars imitatur naturam" a její původ. Vliv tohoto principu na spis DM a Komenského pedagogické zásady - fundamenty. Fundamenty obsažené ve spise DM.

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik dovedností
Výstupy z učení
Cílem předmětu je představit novověké koncepty univerzity tak, jak se rozvinuly zejména v německém idealismu. Přednášky i seminář se budou věnovat zevrubné interpretaci knihy Moderní univerzita: ideál a realita.
Základní orientace v Komenského díle Didactica Magna, schopnost výkladu některých latinských termínů užitých v tomto spise. Znalost filosofických východisek Komenského pedagogických zásad.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test, Rozhovor

Orientace v latinském spise Didactica magna, znalost jeho obsahu a členění. Obeznámenost s některými termíny, které se zde vyskytují. Pochopení filosofických východisek Komenského vychovatelských zásad. Pravidelná aktivní účast na výuce (min 80%).
Doporučená literatura
  • Dietrich Schwanitz. Vzdělanost jako živý dialog s minulostí. Praha: Prostor, 2013. ISBN 978-80-7260-273-5.
  • CHOTAŠ, J. a kol. Moderní univerzita. Ideál a realita. Praha, 2015.
  • Jiří Michálek. Topologie výchovy. Praha : Oikúmené, 1996. ISBN 80-86005-01-1.
  • Konrad Paul Liessmann. Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Filozofie (2013) Kategorie: Filozofie, teologie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Filozofie (dvouoborové) (2015) Kategorie: Filozofie, teologie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní