Vyučující
|
-
Prázný Aleš, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Didactica magna - okolnosti vzniku, literární a historický kontext vzniku. -Vznik a rozvoj Komenského zájmu o otázky didaktiky, hlavní spisy k námětu, postavení spisu DM mezi nimi. Česká a latinská verze díla, vztah mezi nimi. Obsah díla a jeho rozdělení na část teoretickou a praktickou. - Základní výklad latinské terminologie J.A. Komenského (výklad pojmů docere, educere, erudire, formare, instillare, instituere, ex-colere ...). -Výchova jako "ars docendi". Výklad pojmů ars/techné. - Ars v pojetí J.A.Komenského. -Komenského universalismus. "Omnes omnia omnino". Otázka jejich dnešního významu. -Vývoj Komenského universalismu v období Didaktiky české, Didaktiky latinské a pansofického období. -Člověk jako obraz Boží. Teologické základy Komenského universalismu. -Chiliasmus a jeho vliv na Komenského myšlení. - Škola jako officina humanitatis. Výchova racionální, mravní, náboženská. -Komenského pedagogická soustava a její odvození "a priori". -Vztah natura-ars, pojetí lidské přirozenosti. Myšlenka stupňovitosti. Patočkova interpretace těchto principů. -Princip "ars imitatur naturam" a její původ. Vliv tohoto principu na spis DM a Komenského pedagogické zásady - fundamenty. Fundamenty obsažené ve spise DM.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik dovedností
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je představit novověké koncepty univerzity tak, jak se rozvinuly zejména v německém idealismu. Přednášky i seminář se budou věnovat zevrubné interpretaci knihy Moderní univerzita: ideál a realita.
Základní orientace v Komenského díle Didactica Magna, schopnost výkladu některých latinských termínů užitých v tomto spise. Znalost filosofických východisek Komenského pedagogických zásad.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test, Rozhovor
Orientace v latinském spise Didactica magna, znalost jeho obsahu a členění. Obeznámenost s některými termíny, které se zde vyskytují. Pochopení filosofických východisek Komenského vychovatelských zásad. Pravidelná aktivní účast na výuce (min 80%).
|
Doporučená literatura
|
-
Dietrich Schwanitz. Vzdělanost jako živý dialog s minulostí. Praha: Prostor, 2013. ISBN 978-80-7260-273-5.
-
CHOTAŠ, J. a kol. Moderní univerzita. Ideál a realita. Praha, 2015.
-
Jiří Michálek. Topologie výchovy. Praha : Oikúmené, 1996. ISBN 80-86005-01-1.
-
Konrad Paul Liessmann. Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia.
|