Název předmětu | Česká literatura v proměnách století I |
---|---|
Kód předmětu | KLK/CELI1 |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 4 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | nespecifikováno |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Úvod do literární historie; základní vývojové fáze české literatury (obecný přehled). Rané fáze formování našeho písemnictví; staroslověnské památky - literární odkaz Velké Moravy. Koexistence latinské a slovanské tradice na území přemyslovských Čech (10. - 11. století); latinská literatura 12. - 13. století. Předpoklady vzniku českého písemnictví; první česky psané památky - doba kolem roku 1300. Písemnictví v době lucemburské. Literatura v husitském a posthusitském období. Renesanční humanismus; české literární baroko. Literatura přelomu 18. a 19. století - rané fáze obrozenského procesu. Pozice a podoby romantismu v české literatuře 1. poloviny 19. století. Romantismus, biedermeier a počátky realismu - období od 30. do 50. let 19. století. Generace kolem almanachu Máj (od konce 50. let do 70. let 19. století). Období Ruchu, Lumíru, Květů? napětí tzv. kosmopolitní a národní orientace (70. - 90. léta 19. století). Realismus a naturalismus v české literatuře konce 19. století (zvl. proměny uměleckého obrazu venkova a vesnice; podoby historické beletrie). Konec 19. století; moderna.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je seznámit studenty s přehledem klíčových vývojových etap české literatury, od jejích počátků až k 19. století v chronologické posloupnosti, a to včetně okolností bezprostředně ovlivňujících genezi a recepci literárního díla.
Absolvent předmětu bude seznámen se základními teoretickými a metodologickými problémy oboru literární historie. Dále získá přehled o nejdůležitějších vývojových etapách slovesné kultury na našem území - od jejích počátečních projevů až po písemnictví 19. století. Takto získaná způsobilost by měla podporovat schopnost kritické recepce děl české literatury daných období a samostatného uvažování o komplexních sociokulturních souvislostech. |
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Písemná zkouška
Aktivní účast v seminářích, nejvýše 3 absence za semestr. Průběžná četba zadávaných textů. Přednesený a písemně zpracovaný referát na zvolené téma. Vypracování zápočtového testu (v závěru zimního semestru). Pozn.: Absolvování kurzu CELI 1 je podmínkou pro vstup do kurzu CELI 2 (viz materiály ke kurzu CELI 2). |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Historicko-literární studia: Historicko-literární (2013) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Historicko-literární studia: Kulturní studia (2013) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |