Název předmětu | Česká literární kultura 19. století |
---|---|
Kód předmětu | KLK/CL19 |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 5 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | nespecifikováno |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Celkový přehled: Literatura přelomu 18. a 19. století - rané fáze obrozenského procesu. Pozice a podoby romantismu v české literatuře 1. poloviny 19. století. Romantismus, biedermeier a počátky realismu - období od 30. do 50. let 19. století. Generace kolem almanachu Máj (od konce 50. let do 70. let 19. století). Období Ruchu, Lumíru, Květů? napětí tzv. kosmopolitní a národní orientace (70. - 90. léta 19. století). Realismus a naturalismus v české literatuře konce 19. století (zvl. proměny uměleckého obrazu venkova a vesnice; podoby historické beletrie). Konec 19. století; moderna. Vybrané kapitoly: Výjimečný tvůrce v konfliktu s dobou: geneze, recepce a ohlasy díla Karla Hynka Máchy. Jedinec a nadosobní řád: vina a trest v Erbenově Kytici. Karel Havlíček Borovský - básník a novinář. Osobnost a dílo Boženy Němcové: napětí mezi realitou a způsobem uměleckého vyjádření. Vítězslav Hálek a nastupující májová generace. Prostor a význam v povídkách Jana Nerudy. Český román vesnický a jeho tvůrkyně: východiska tvorby Karoliny Světlé a jejich odraz v díle. Prostor - postava - vypravěčská perspektiva: Arbesovo romaneto. Proměny literárního obrazu českého venkova: Karel Václav Rais, Teréza Nováková a jiní. Dvojí tvář historické beletrie: Alois Jirásek a Zikmund Winter. Vesnická a pražská naturalistická próza: Josef Karel Šlejhar, Karel Matěj Čapek Chod. Hrál kdosi na hoboj...: motivické dominanty poezie Karla Hlaváčka.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je zmapování základních vývojových tváří české literatury 19. století. Pozornost bude zaměřena na sledování dobového diskurzu o podobě a funkcích národního písemnictví, o úloze českého spisovatele atd. Zároveň půjde o pojmenování a hlubší analýzu povahy jinakosti a výjimečnosti konkrétních děl, autorů, žánrových a tematických oblastí.
Absolvent předmětu by měl být schopen samostatně uvažovat o nejdůležitějších vývojových momentech a etapách české literatury 19. století. Tato způsobilost bude vycházet jednak z vyslechnutých přednášek, zároveň ovšem z průběžně získávaných vlastních čtenářských zkušeností. |
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška
Ústní zkouška, která prověří znalosti z dějin české literatury 19. století. Ke zkoušce uchazeč předloží seznam přečtené primární a sekundární literatury. Podmínkou pro připuštění ke zkoušce je rovněž aktivní účast na semináři CL19 - průběžná četba zadávaných textů, přednesený a písemně zpracovaný referát na zvolené téma. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Historicko-literární studia (2015) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |