| Název předmětu | Tradice a individuální talent |
|---|---|
| Kód předmětu | KLK/TRAD |
| Organizační forma výuky | Přednáška |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | nespecifikováno |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Výjimečný tvůrce v konfliktu s dobou: geneze, recepce a ohlasy díla Karla Hynka Máchy. Jedinec a nadosobní řád: vina a trest v Erbenově Kytici. Karel Havlíček Borovský - básník a novinář. Osobnost a dílo Boženy Němcové: napětí mezi realitou a způsobem uměleckého vyjádření. Vítězslav Hálek a nastupující májová generace. Prostor a význam v povídkách Jana Nerudy. Český román vesnický a jeho tvůrkyně: východiska tvorby Karoliny Světlé a jejich odraz v díle. Prostor - postava - vypravěčská perspektiva: Arbesovo romaneto. Proměny literárního obrazu českého venkova: Karel Václav Rais, Teréza Nováková a jiní. Dvojí tvář historické beletrie: Alois Jirásek a Zikmund Winter. Vesnická a pražská naturalistická próza: Josef Karel Šlejhar, Karel Matěj Čapek Chod. Hrál kdosi na hoboj...: motivické dominanty poezie Karla Hlaváčka.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Výstupy z učení |
|
Cílem předmětu je zmapování základních vývojových tváří české literatury 19. století. Pozornost bude zaměřena na sledování dobového diskurzu o podobě a funkcích národního písemnictví, o úloze českého spisovatele atd. Zároveň půjde o pojmenování a hlubší analýzu povahy jinakosti a výjimečnosti konkrétních děl, autorů, žánrových a tematických oblastí.
Absolvent předmětu by měl být schopen samostatně uvažovat o nejdůležitějších vývojových momentech a etapách české literatury 19. století. Tato způsobilost bude vycházet jednak z vyslechnutých přednášek, zároveň ovšem z průběžně získávaných vlastních čtenářských zkušeností. |
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Posouzení zadané práce, Rozhovor
Předložení seznamu přečtené primární a sekundární literatury z dané oblasti. Písemné zpracování vybraného tématu (text v rozsahu 5 - 10 stran). |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Historicko-literární studia: Historicko-literární (2013) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |