Název předmětu | Základy bulharské literatury II. |
---|---|
Kód předmětu | KLKS/BLLI2 |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 5 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Úvod - vymezení základních kategorií bulharského obrození. Mezi osvícenstvím a obrozením - jihoslovanské 18. století. Periodizace bulharského 19. století. Sporné momenty a jejich analýza. Historiografie a počátky obrození. Paisij Chilendarski. Specifika jazykové otázky; jazykové školy a jejich představitelé. Charakteristiky didaktické literatury. Symbolické role spisovného jazyka. Romantismus a bulharské obrození. Romantismus literární a politický. Bulharské obrození a církevní otázka. Boj za církevní nezávislost mezi literaturou a politikou. Kulturní emigrace a bulharské obrození. Východiska, funkce a charakteristické fenomény. Estetika folklóru. Symbolická úloha lidové slovesnosti. Folklór a národotvorný proces. Mezi romantismem a realismem. Vrcholící fáze bulharského obrození a její představitelé. Revoluční období bulharského obrození - Georgi S. Rakovski jako ideolog bulharské otázky. Ljuben Karavelov a Christo Botev - analýza díla v kontextu doby. Východní otázka a osvobození Bulharska - literární konsekvence. Závěrečné shrnutí a vymezení významných momentů. Konkluze bulharského obrození.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik dovedností |
Výstupy z učení |
Přednáška by měla plasticky nastínit literární vývoj na území dnešního Bulharska a částečně i sousední Makedonie v přelomových etapách staré a nové doby, v jehož rámci stěžejní roli představuje obrozenecký proces. Cílem je tedy nejen čistě chronologický výklad, ale také širší žánrová analýza literárních textů dané doby. Kurz by měl také naznačit jazykový aspekt konkrétních obrozeneckých literárních děl.
Studenti získají představu o základních sociokulturních kategoriích bulharského 19. století. Budou schopni náležitě analyzovat vývoj jazykové otázky, proces formování moderní národní identity, postupné utváření autorské literatury a v širším smyslu budou schopni vymezit stěžejní žánry bulharského obrození. |
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška, Posouzení zadané práce, Analýza výkonu studenta
aktivní účast na přednáškách a seminářích; písemná práce a závěrečný rozhovor |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Slavistická studia zemí Evropské unie (dvouoborové): Polština (2013) | Kategorie: Filologické vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Slavistická studia zemí Evropské unie (dvouoborové): Bulharština (2013) | Kategorie: Filologické vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Slavistická studia zemí Evropské unie (dvouoborové): Slovinština (2013) | Kategorie: Filologické vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Slavistická studia zemí Evropské unie (dvouoborové): Chorvatština (2015) | Kategorie: Filologické vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |