Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Pozitivismus v bádání o literatuře Mukařovský a strukturalismus Tematologický přístup v romantické literatuře Jinakost a stereotyp v literárním díle
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Předmět Literatura jako interkulturní komunikace ? regionální, menšinová a interkulturní témata v literatuře bude hodnotit vztah české, slovinské a dalších literatur ke geografickým regionům a všímat si specifik takové literatury jak po stránce motivické (charakteristické emblémy regionu, jazyk regionu), tak žánrové (aktualizace baladické prózy a její vztah k regionálně zakotvené próze). Téma ?regionálnosti? bude vnímáno také sociálně, tedy pokusíme se o zhodnocení obrazu etnických (cizinci, Romové) a sociálních menšin v literatuře. Specifickou otázkou pak je postavení slovinské emigrace a slovinských menšin v zahraničí a jejich vztah k domovské zemi, jak se zračí v kultuře a literatuře.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Posouzení zadané práce, Analýza výkonu studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru
Aktivní účast v seminářích, nejvýše 3 absence za semestr Písemně zpracovaný referát na zvolené téma
|
Doporučená literatura
|
-
Hodrová, Daniela a kol. Poetika míst. Praha, 1997.
-
Máchal, Jan. Slovanské literatury. 1929.
-
Mukařovský, Jan. Studie z estetiky. Praha, 1966.
|