Předmět: Úvod do studia polštiny

» Seznam fakult » FF » KLKS
Název předmětu Úvod do studia polštiny
Kód předmětu KLKS/POUV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Gańczarczyk Gabriela Maria, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
1. Jazyk a jeho funkce, jazykový vývoj, mluvená a psaná podoba. 2. Teorie znaku. 3. Jazyky světa - klasifikace (jazyková typologie). 4. Pojem, obsah a metody lingvistiky. Dělení lingvistiky. 5. Systém a text (dichotomie podle de Saussura). 6. Fonologický a morfologicky jazykový systém. 7. Lexikálně-sémantický systém jazyka - výběr. 8. Součastná věda o jazyce (strukturalismus, transformační gramatika, kognitivismus, kontrastivní lingvistika, korpusová lingvistika). Hlavní směry lingvistiky(psycholingvistika, sociolingvistika, textová lingvistika, pragmatika, komutační lingvistika apod.). 9. Celková charakteristika polštiny. Srovnání polštiny a češtiny. 10. Pojetí národního jazyka - polský národní jazyk. Spisovný jazyk (pojetí, rozvrstvení, funkční styly). 11. Norma a kodifikace spisovného języka. 12. Polský spisovný jazyk - charakteristika, rozvrstvení, stratifikace). Psaná komunikační forma jazyka a pravopis. 13. Zopakujte, prosím! Uvítání, loučení ? obraty, polská gramatická terminologie. Polská abeceda, výslovnost a přízvuk. První část. 14. Zopakujte, prosím! Uvítání, loučení ? obraty, polská gramatická terminologie. Polská abeceda, výslovnost a přízvuk. Druhá část. 15. Jak se máš? Navazování styku, představování se, vyjadřování rozpoložení. Číslovky 1-10. Časování sloves: być, mieć, mieszkać. Příslovce, osobní zájmena. První část. 16. Jak se máš? Navazování styku, představování se, vyjadřování rozpoložení. Číslovky 1-10. Časování sloves: być, mieć, mieszkać. Příslovce, osobní zájmena. Druhá část. 17. Mám otázku, co je to? Kladení dotazů, lidské vlastnosti. Číslovky 11-23. Popis osoby a povahy. Internacionalizmy. 1. pád substantiva, adjektivum sg ve funkcí podmětu. Konjugace ?m, -sz. První část. 18. Mám otázku, co je to? Kladení dotazů, lidské vlastnosti. Číslovky 11-23. Popis osoby a povahy. Internacionalizmy. 1. pád substantiva, adjektivum sg ve funkcí podmětu. Konjugace ?m, -sz. Druhá část. 19. Kdo jsi? Kladení otázek, představování se. Národnosti, povolání, adjektiva popisující původ. Konjugace -ę, -isz. Jmenný přísudek v 1. a 7. pádě, sg a pl adjektiv a substantiv. První část. 20. Kdo jsi? Kladení otázek, představování se. Národnosti, povolání, adjektiva popisující původ. Konjugace -ę, -isz. Jmenný přísudek v 1. a 7. pádě, sg a pl adjektiv a substantiv. Druhá část. 21. Máš bratra? Otázka na věk, e-mailovou adresu, rodinné údaje. Číslovky 20-100, staří, rodina a rodinné vztahy, e-mailová adresa. 4. pád sg adjektiv, substantiv a zájmen, přivlastňovací zájmena v 1. pádě, pravidlo uvádění věku. První část. 22. Máš bratra? Otázka na věk, e-mailovou adresu, rodinné údaje. Číslovky 20-100, staří, rodina a rodinné vztahy, e-mailová adresa. 4. pád sg adjektiv, substantiv a zájmen, přivlastňovací zájmena v 1. pádě, pravidlo uvádění věku. Druhá část. 23. Co rád děláš? Vyjadřování zálib, časových vztahů, zdůvodňování. Koníčky, příslovce popisující frekvenci. Frázi: interesować się + 7. pád, lubić + 4. pád, lubić + infinitiv. Slovesa typu ? ować, modalní slovesa, shrnutí konjugaci. První část. 24. Co rád děláš? Vyjadřování zálib, časových vztahů, zdůvodňování. Koníčky, příslovce popisující frekvenci. Frázi: interesować się + 7. pád, lubić + 4. pád, lubić + infinitiv. Slovesa typu ? ować, modalní slovesa, shrnutí konjugaci. Druhá část.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody samostatných akcí, Nácvik dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Předmět bude rozdělen do dvou obsahově rozdílných části. Cílem první části předmětu je uvést studenty do základů obecné lingvistiky a základní lingvistické terminologie se zřetelem na specifika polské jazykovědy. Druhá část předmětu bude zaměřena na rozvíjení primárních komunikačních schopností a osvojení si základů polské gramatiky, základní slovní zásoby a realizaci různorodých konverzačních cvičení. Ve výuce budou probírána témata, která se bezprostředně dotýkají každodenního života. Vstupní jazyková kompetence studenta odpovídá stupni A0 Evropského referenčního rámce pro jazyky, zatímco výstupní úroveň je předpokládaná na stupeň A0+.
Po absolvování kurzu bude student schopen odpovídat na základní otázky týkající se obecné lingvistiky a základní lingvistické terminologie se zřetelem na specifika polské jazykovědy. Bude také schopen se uvědomělé věnovat studiu cizích jazyků (zejména polštiny) a řešit složitější jazykovědné problémy. Na základě druhé části předmětu získá jazykové znalosti v polštině na úroveni A0+.
Předpoklady
Žadné

Hodnoticí metody a kritéria
Posouzení zadané práce, Rozbor jazykového projevu studenta, Didaktický test

Zápočet bude udělen na základě aktivní práce v seminářích, splnění všech studijních povinností (vypracování celkem jednoho hlavního referátu a všech dílčích úkolů, pozitivní hodnocení písemného testu na závěr semestru), 80% účast v seminářích (v případě omluvené absence se neúčast nenahrazuje, v případě delší absence budou zadány samostatné písemné úkoly v rozsahu probírané v seminářích látky).
Doporučená literatura
  • BARTMIŃSKI, A. Encyklopedia kultury polskiej XX w. t.2 - Współczesny język polski. Wroclaw, 1993.
  • BARTOŠ, O. Úvod do studia polonistiky. Praha, 1973.
  • Čermák, F. Jazyk a jazykověda. Praha, 1997.
  • Černý, J. Úvod do studia jazyka. Olomouc, 1998.
  • DĄBROWSKA, A. Język polski. Wroclaw, 1998.
  • HORÁLEK, K. Úvod do studia slovanských jazyků. Praha, 1962.
  • HRBÁČEK, J. Úvod do studia českého języka. Praha, 1986.
  • LACHUR, Cz. Zarys językoznawstwa. Opole, 2004.
  • LOTKO, E. Čeština a polština v překladatelské a tlumočnické praxi. Olomouc, 1986.
  • LOTKO, E. Polština a čeština z hlediska typologického. Olomouc, 1981.
  • LOTKO, E. Slovník lingvistických termínů pro filology. Olomouc, 1999.
  • URBAŃCZYK, S. Encyklopedia wiedzy o języku polskim. Wroclaw, 1989.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Slavistická studia zemí Evropské unie (dvouoborové): Polština (2013) Kategorie: Filologické vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní