Vyučující
|
-
Doubravová Jarmila, prof. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Sémiotika - estetika. Společné a rozdílné. Znak. Značit, označovat, vyjadřovat, atd. Historie: Diadické koncepce.Aristoteles: O vyjadřování .Etc. Pokračování: Triadické koncepce. Stoikové. Etc. Ostenze: historie ukazování. Enigma aneb o symbolu. Přesvědčování I. (Teorie persuazivní komunikace). Přesvědčování II. (Praxe). Úsměv Mony Lisy. (Neverbální komunikace I.). "Je to pravda odvěká, šaty dělaj´ člověka". (Neverbální komunikace II.). Úvod do teorie artefaktu. (Společné rysy např. umění, sportu, aj.).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Cílem třísemestrálního kurzu je uvést studující do základních koncepcí, umožňujících vhled do znakového charakteru kultury, včetně některých problémů estetiky a kritiky. Výklad bude orientován historicky v daném rámci. Předpokládá se schopnost základní orientace v dějinách filozofie a podpora živého zájmu nejen o umění.
Studenti schopni kombinace monologické a dialogické formy, jakož i práce s textem, získají též schopnost zaujmout kritický postoj vůči světu kultury. Jednotlivé semestry postupují od osvojování teoretické výzbroje, přes znalosti základních kategorií až k rozpoznávání kritických škol.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Tento semestr bude uzavřen zápočtovým testem.
|
Doporučená literatura
|
-
DOUBRAVOVÁ, J. Sémiotika v teorii a praxi.. Praha. Portál, 2002.
-
MATHAUSER, Z. Metodologické meditace aneb tajemství symbolu.. Brno, 1989.
-
OSOLSOBĚ, I. Ostenze, hra, jazyk.. Brno. Host, 2003.
-
TONDL, L. Mezi epistemologií a sémiotikou.. Praha. Filosofia, 1996.
|