Předmět: Úvod do multikulturalismu

» Seznam fakult » FF » KSKA
Název předmětu Úvod do multikulturalismu
Kód předmětu KSKA/MTKU
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Synková Hana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1 Vznik a vývoj multikulturalismu - přehled hlavních směrů, proč je multikulturalismus zajímavý (nejen) pro antropology a co lze v rámci něj zkoumat 2 Hlavní směry a teoretikové multikulturalismu. 3 Hlavní neantropologické kritiky multikulturalismu 4 Antropologické přístupy k multikulturalismu 5 Jak instituce ne/nakládají s konceptem rasy. "Critical race theory" 6 Politika vůči menšinám/cizincům 7 Problematika lidských práv 8 Problematika skupinových/menšinových práv. Jazyková práva 9 Nerovnost ve školství 10 Multikulturalismus v České republice 11 Metody multikulturní výchovy. Transkulturní přístup, komunikace a řešení konfliktů. Předporozumění 12 Přístupy pracující s migrací, vírou, médii, genderem, sociálními nerovnostmi 12 Přístupy pracující s migrací, vírou, médii, genderem, sociálními nerovnostmi

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je přimět studenty k reflexi situace, kdy se termíny, s nimiž se nakládá v sociálních vědách (kultura, etnikum, identita), dostávají do sféry politiky a do činností institucí. Kurs přiblíží základní teorie a vývoj multikulturalismu. Budou představeny i některé metody výuky, které vycházejí z kritického pojetí multikulturalismu, a možnosti aplikace těchto metod v praxi. Tento kurs je vypsán jako seminář a uvedená témata budou diskutována s pomocí teoretických vstupů, četby textů a analýzy konkrétních příkladů.
Student absolvující tento kurs bude umět popsat, jak na základě odlišných pojetí kultury vznikají rozdílné praxe multikulturalismu. Tuto dovednost by měl umět aplikovat v rámci analýzy konkrétních institucí či diskursů.
Předpoklady
Nejsou.

Hodnoticí metody a kritéria
Posouzení zadané práce, Analýza výkonu studenta, Systematické pozorování

Prezence; aktivita - pravidelné čtení textů, účast v diskusích (60 bodů ? tj. každou hodinu můžete získat 5 bodů); analýza představená v hodině/pokud se do hodin nevejdete, tak dodaná separátně (až 40 bodů). Bez prezence a aktivity není možné seminář úspěšně absolvovat. Toleruji dvě předem omluvené absence z důvodů nemoci (za ty body nestrhávám). Za každou neomluvenou hodinu se strhává 5 bodů. Závěrečná bodová stupnice předběžně trojka 60-75 bodů, 75-85 za dvě a 85 a výše výborná. Analýza ? analýza toho, jak určitá instituce/skupina/veřejný činitel apod. operuje s pojmy multikulturalismu či kultury. Zachycení a rozebrání jejího diskursu. Lze analyzovat i výukový materiál, kurs či festival, který jste absolvovali. Do práce můžete zapojit i záznamy z pozorování, analýzu mediální odezvy apod. Snažte se opravdu o kritickou analýzu a nejen o reprodukci toho, co někde najdete. Inspiraci najdete především v Eriksenovi, použít je možné i více titulů z literatury. Zkuste rozumně citovat alespoň jeden seriózní sociálněvědní text (ne nutně z mého seznamu). Možné otázky: Co se skrývá pod pojmem kultura/tradice/naše/národ/my/etnikum/cizinec/rasa/přirozené/mentalita/ atd. ve zkoumaném kontextu? Jak se tento koncept používá? K jakým cílům? Kdo ho takto propaguje? Nedochází v rámci používání termínů k rozdělování na ?my a oni?? Je svázán s určitou mocenskou strukturou či ideologií? Je toto užívání pro někoho ?výhodné?? Objevují se zde určité stereotypy? Kterému pojetí multikulturalismu se materiál blíží? Při práci se snažte vyvarovat uvažování ve ?skupinových kategoriích? (toto uvažování se snažte spíše analyzovat) a snažte se vyhnout vlastním etnocentrickým tendencím ? tedy pokud je objevíte, můžete je naopak kreativně využít pro určitou reflexi.
Doporučená literatura
  • Barša, Pavel. Politická teorie multikulturalismu. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. ISBN 80-85959-47-X.
  • BENHABIB, S. The Claims of Culture. Equality and Diversity in the Global Era. Princeton, USA - Woodstock, UK: Princeton University Press, 2002.
  • BERGER, P. L., LUCKMANN, T. Společenská organizace zajišťující udržování symbolického světa. In: Sociální konstrukce reality. Brno: CDK, 1999.
  • BITTL, K. H., MOREE, D. Dobrodružství s kulturou - Transkulturní učení v česko-německé práci s mládeží. Koordinační centrum česko-německých výměn mládeže Tandem, 2007.
  • ERIKSEN, T.H. Antropologie multikulturních společností - Rozumět identitě. Praha: Triton, 2007.
  • x. Kompletní syllabus s literaturou plus vybrané kratší četby na semináře budou k dispozici v materiálech.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr