Předmět: Stáž v organizaci

» Seznam fakult » FF » KSKA
Název předmětu Stáž v organizaci
Kód předmětu KSKA/OSTAZ
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hloušková Zuzana, Mgr.
  • Viková Lada, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Student si plní pod supervizí stáž v závislosti na vybraném typu organizace a tématickém okruhu: Varianta A/ Nevládní nezisková organizace (tj. občanská sdružení, nadace/nadační fondy, obecně prospěšné společnosti, účelová zařízení církví, MAS) Zaměření: 1) Terénní práce s marginalizovanými skupinami obyvatel (působení v sociálně odloučených lokalitách, kontakt s exkludovanými skupinami obyvatel, integrace menšin, humanitární aktivity) 2) Prosazování a ochrana lidských práv a principu rovných příležitostí (poradenství, lobbying, propagace a ochrana lidských práv, festivaly etnické kultury, kulturně-osvětové akce, obnova tradic a historické paměti, boj proti xenofobii a rasismu, humanitární pomoc) 3) Aktivizace občanů (dobrovolnické programy, svépomocné skupiny, komunitní centra, petice, protestní akce, participace na rozvoji komunity) 4) Spolupráce a mezisektorové partnerství (regionální konference a veletrhy NNO, fundraisingové nebo veřejně prospěšné PR kampaně, servisní a vzdělávací centra pro NNO) 5) Podíl na výzkumných aktivitách a projektech (výzkumy, ankety, účast v projektovém managementu, hodnocení projektů, tvorba a rozvoj nadačních programů) Varianta B/ Instituce veřejné správy (obecní, městské či krajské úřady, úřady práce, regionální rozvojové agentury, svazky obcí, agentura pro sociální začleňování, policie) Zaměření: 1) Terénní práce s marginalizovanými skupinami obyvatel (agenda SPOD, kuratelské činnosti, působení v sociálně odloučených lokalitách) 2) Podíl na řešení konkrétních problémů v komunitě (problémy soužití v komunitě, zlepšení úrovně veřejných služeb, ochrana životního prostředí, nezaměstnanost, migrace) 3) Účast na plánovacích aktivitách instituce (strategické, územní, akční, komunitní plánování) 4) Působení v zařízeních provozovaných veřejnou správou (detenční a azylová zařízení, integrační centra) Varianta C/ Podnikatelské subjekty (zejm. obchodní společnosti, tj. společnosti s ručením omezením, veřejné obchodní společnosti, akciové společnosti, družstva, komanditní společnosti) Zaměření: 1) Realizace aktivit v oblasti rozvoje lidských zdrojů a multikulturního vzdělávání (personální management, vzdělávání dospělých, komunitární programy, agenturní zaměstnávání) 2) Aktivity v oblasti public relations a sociálního marketingu (veřejné akce, PR kampaně, průzkumy trhu, média, sociální sítě) 3) Podíl na výzkumných projektech a zakázkách (výzkumy veřejného mínění, organizační výzkum, socio-demografické analýzy, výzkumné zakázky veřejné správy) 4) Podíl na tvorbě programů společenské zodpovědnosti firmy a sociálně spravedlivé firemní kultury (charitativní či grantové programy, dobročinné aukce, firemní dobrovolnictví, politika rovných příležitostí, rozvoj sociálního podnikání apod.)

Studijní aktivity a metody výuky
Pozorování, Nácvik dovedností, Pracovní činnosti
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Praxe/Stáž - 80 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem stáže je seznámení s fungováním konkrétní organizace (potenciálního zaměstnavatele absolventů oboru) v souladu se zaměřením studijního oboru (neziskové organizace působící v oblasti integrace menšin, integrace cizinců, ochrany lidských práv, terénní sociální práce, komunitního rozvoje, kultury, historie, multikulturní výchovy, sociálně udržitelného rozvoje apod., veřejná správa, policie, výzkumné instituce, reklamní agentury, média, firmy působící v oblasti sociálního marketingu, sociálního podnikání a rozvoje lidských zdrojů a firmy uplatňující koncept společenské zodpovědnosti). Absolvování stáže umožňuje získat zkušenost ze spoluřešení praktického problému nebo aktivní účasti na terénní práci v časovém rozmezí 80 hod.
Studenti si prověří své schopnosti a znalosti v praxi, poznají chod konkrétní organizace, seznámí se s problémy konkrétní firemní kultury a naučí se plánovat úkoly v omezeném časovém harmonogramu. Ověřované profesní kompetence: - Komunikace v globalizovaném světě (schopnost efektivně komunikovat s lidmi z různých kultur, schopnost vysvětlit drobné nuance každodenního života v různých kulturách a tlumočit tyto poznatky různými prostředky široké veřejnosti, zvládání konfliktů a vyjednávání, mediace) - Předcházení předsudkům a pochopení multikulturních perspektiv (pochopit a respektovat rozmanitost různých kultur i jedinců, analyzovat rozmanitosti tuzemských institucí a jejich firemní kultury, dovednosti aplikovat klíčové politiky a integrační procesy, vyjednávat cross-kulturní smlouvy, podporovat občanskou participaci) - Schopnost vidět "velký obraz" (uplatnit holistický přístup, porozumět vlivu globálních změn vč. ekonomiky na místní komunity, porozumět důsledkům urbanizace a migrace, chápat produktový management organizace s ohledem na místní požadavky a potřeby, na místní životní prostředí a životní styl různých skupin spotřebitelů) - Shromažďování, integrace, syntéza a analýza dat (využívat různé techniky pro shromažďování dat a údajů, pochopit a integrovat data či údaje, interpretovat poznatky s využitím antropologických teoretických konceptů, uplatnit analytické uvažování a kritické myšlení, pochopit specifika a rizika etnografického výzkumu) - Získávání a čerpání finančních prostředků (dovednosti psát žádosti o grant či návrhy na získání finančních prostředků na projekty, řídit projekty a týmy, realizovat aktivity na podporu filantropie a mezisektorové spolupráce) - jiná (dle vlastní zakázky studenta)
Předpoklady
nespecifikováno
KSKA/PSTAZ

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta, Rozhovor

Postup při plnění stáže (předpokladem je splnění kroků uvedených u předmětu PSTAZ): 1. Vyzdvihnutí smlouvy podepsané univerzitou na sekretariátě KSV a její předání vybrané organizaci pro zahájení stáže, pokud tak nebylo učiněno dříve. 2. Vypracování plánu stáže ve spolupráci se zodpovědnou osobou vybrané organizace. Plán stáže zahrnuje zejména stanovení úkolů a časového harmonogramu jejich plnění. 3. Absolvování stáže v rozsahu 80 hod. Stáž lze vykonat blokově (tj. vcelku několik dní po sobě), nebo průběžně (určité dny v týdnu, pravidelné dny v týdnu apod.) tak, aby souhrn hodin naplnil stanovený limit. Studující si vedou deník ze stáže a sbírají podněty pro supervizní setkání. 4. Účast na individuálním supervizním setkání. Termíny budou vypsány v průběhu semestru. Studující si k účasti předvyplní Supervizní list. 5. Vypracování Závěrečné zprávy ze stáže (dle stanovené struktury viz soubory ke stažení v publikovaných materiálech na STAGu) a její odevzdání v tištěné podobě vyučujícímu. 6. Obhajoba závěrečné zprávy (prezentace na zápočet).
Doporučená literatura
  • BEDNÁŘ, V. Sociální vztahy v organizaci a jejich management. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 224 s. ISBN 978-80-247-4211-3..
  • BROOKS, I. Firemní kultura: jedinci, skupiny, organizace a jejich chování. Brno: Computer Press, 2003..
  • HAVRDOVÁ, Z. Organizační kultura v sociálních službách jako předmět výzkumu. 1. vyd. Praha: FHS UK, 2011, 206 s. ISBN 978-80-87398-15-9..
  • JACHANOVÁ DOLEŽELOVÁ, Al. (ed.). Rovné příležitosti do firem. Praha : Gender Studies, 2007..
  • JORDAN, A. Business Anthropology. Long Grove, IL: Waveland Press, Inc. 2003..
  • LUKÁŠOVÁ, R. Organizační kultura a její změna. 1. vyd. Praha: Grada, 2010, 238 s. ISBN 978-80-247-2951-0..
  • MALINOWSKI, B. Vědecká teorie kultury. Brno: Krajské kulturní středisko, 1968. 185 s. Studijní a informační texty..
  • MUSILOVÁ, M. Individuální praxe. Metodika a cvičebnice. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004..
  • NESVADBA, P. Policejní etika. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2009..
  • NOVOTNÁ, E. Sociologie organizace. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 112 s. ISBN 978-80-247-2428-7.
  • ROSINSKI, P. Koučování v multikulturním prostředí: nové nástroje využití národních, firemních a profesních odlišností. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2009, 323 s. ISBN 978-80-7261-195-9..
  • SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha : Portál, 2000..
  • ŠTIKAR, J., RYMEŠ, M., RIEGEL, K., HOSKOVEC, J. Psychologie ve světě práce. Praha: Karolinum, 2003..
  • TURECKIOVÁ, M. Rozvoj a řízení lidských zdrojů. Praha : Univerzita Jana Amose Komenského, 2009..
  • TURNEROVÁ, J. Cesta ke skrytému bohatství : rozvoj lidských zdrojů. Praha : Spiralis, 2007..
  • YBEMA, Sierk [et al.]. Organizational ethnography. Studying the complexities of everyday life. Los Angeles Sage Publications, [2009]. xii, 288 s..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Sociální antropologie (2015) Kategorie: Sociální vědy 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Sociální antropologie (2013) Kategorie: Sociální vědy 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -