Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Rodina, význam a postavení rodiny, změny v současné rodině, funkce rodiny, jejich změny. Teorie rodiny. Charakteristika manželského vztahu, volba partnera, vývoj manželského vztahu v čase, očekávání mužů i žen. Rozdělení rolí a práce v rodině. Alternativní formy partnerského vztahu. Postavení dítěte v rodině. Rozvod manželství. Domácího násilí, definice CAN, členění týrání, zneužívání a zanedbávání dětí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit studenty se sociologickými pohledy na problematiku rodiny, partnerství, rodičovství, vývoj rodiny, "postmoderní" formy rodiny atd.
Studenti budou schopni orientace v sociologických teoriích rodiny, získají přehled o vývoji rodiny a rodinného života.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Posouzení zadané práce
Referát na zvolené téma, odevzdání osnovy předneseného referátu. Úspěšné absolvování znalostního testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Populační vývoj České republiky. Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Praha.
-
ALAN, J. Etapy života očima sociologie. Praha: Panorama, 1989.
-
BELL, D. Kulturní protiklady kapitalismu. Praha: SLON, 1999.
-
FIALOVÁ, LUDMILA a kol.:. Dějiny obyvatelstva Českých zemí. Praha: Mladá Fronta, 1998.
-
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Slon, 1997.
-
MOŽNÝ, I. Moderní rodina: mýty a skutečnosti. Brno: Blok, 1990.
-
MOŽNÝ, I. Rodina a společnost. Praha: Sociologické nakladatelství, 2006.
-
RYCHTAŘÍKOVÁ, J. - PIKÁLKOVÁ, S. - HAMPLOVÁ, D. Diferenciace reprodukčního a rodinného chování v evropských populacích.. Sociologický ústav Akademie věd České republiky, Praha, 2001.
-
SINGLY, FRANCOIS DE:. Sociologie současné rodiny. Praha: Portál, 1999.
-
SULLEROTOVÁ, E. Krize rodiny. Praha: Karolinum, 1998.
|