Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Předmoderní antropologické myšlení a mýtus ušlechtilého divocha 2. Formování moderní antropologie 3. Zakladatelé moderní kulturní a sociální antropologie 4. Americká kulturní antropologie před 2. světovou válkou 5. Vznik sociologie, francouzská sociologická škola a etnologie 6. Poválečná antropologie britská a americká, manchesterská škola, teorie etnicity, neoevolucionismus, kulturní ekologie aj. 7. Strukturalismus v antropologii; sémiotika 8. Nová etnografie; kognitivní antropologie; symbolismus; strukturální marxismus; politická ekonomie 9. Literární obrat v antropologii; post-koloniální diskurz; reflexivní etnografie; post-moderní antropologie 10. Teorie jednání; poststrukturalismus; konstruktivismus 11. Kritická antropologie; modernita, komplexita a globalizace 12. Současná antropologie a rekapitulace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pracovní činnosti
- Příprava na dílčí test
- 3 hodiny za semestr
- Samostatná kritická četba
- 67 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 45 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 35 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Kurz Teorie a dějiny antropologie seznamuje posluchače s vývojem antropologického myšlení. V úvodu jsou studenti seznámeni s "proto"-antropologickým myšlením od starověku do novověku, hlavními antropologickými tématy a otázkami v průběhu dějin a hlavními podněty pro rozvoj antropologického myšlení. Následuje stručný úvod do dějin vývoje moderního antropologického myšlení a jeho institucionalizace. Tento chronologický výklad zahrnuje jednotlivé osobnosti (zakladatele) moderních antropologických metod, teorií, škol a směrů, a to primárně v americkém, britském, francouzském a německém prostředí s kontextuálním doplněním o českou tradici. Cílem předmětu je pokrýt období od počátku antropologického myšlení po institucionalizovanou antropologii současnosti. Chronologický přehled zahrnuje vývoj antropologie po druhé světové válce, strukturalismu v antropologii, nové etnografie (tj. kognitivní, symbolické a interpretativní antropologii), fenoménu etnicity (v hrubých rysech, následně v rámci TEET), politické ekonomie, poststrukturalismu, postkoloniálních studií až po kritickou antropologii.
Získané informace umožní studentům přehled v terminologii, historii a teorii antropologie a na základě získaných dovedností je budou schopni uvést do historického kontextu a přiřadit k jednotlivým osobnostem. Dokáží popsat vývoj antropologického myšlení, vyjmenovat hlavní principy, modely, školy, představitele a klíčová díla oboru. Naučí se číst antropologické texty v češtině a práci s nimi. Získají nezbytné vědomosti a dovednosti pro další studium v oboru. Naučí se orientovat v historicko-teoretickém vývoji oboru a porozumět jemu.
|
Předpoklady
|
TEDA je povinný kurz pro první ročník bakalářského studia sociální antropologie. Požadován je středoškolský základní přehled v sociálních vědách.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Posouzení zadané práce, Analýza výkonu studenta
Atestace se skládá ze zápočtu a zkoušky, přičemž zápočet je podmínkou připuštění ke zkoušce. Zápočet je udělen za splnění všech požadavků v rámci semináře TEDA, zkouška pak na základě splněných požadavků samotné přednášky a prokázaných znalostí a dovedností ze semináře i přednášky. Přednáška: 1. Účast na přednáškách není vyžadována, ale maximálně doporučována! 2. K tématům přednášky je nutné se průběžně připravovat (nastudování příslušné literatury). 3. Znalosti a dovednosti jsou testovány písemnou závěrečnou zkouškou, která obsahuje znalosti a dovednosti z přednášek i semináře. 4. V půlce semestru mohou být znalosti ověřeny průběžným testem, který se započítává do celkového hodnocení. 5. Závěrečná zkouška je písemná a klasifikována následně: 100-93 b. 1; 92-85 b. 1-; 84-80 b. 2; 79-75 b. 2-; 74-70 b. 3; 69 a méně = 4 (úprava jednotlivých bodových rozmezí vymezena!). Do bodového hodnocení je zahrnut i průběžný test. Povinná literatura: Soukup, Václav: Dějiny antropologie. Praha 2004, 670 s. (vybrané části, aktualizováno v průběhu semestru) Četba: celkem cca 350 s. Seminář: 1. Podmínkou připuštění ke zkoušce je splnění podmínek semináře a získání zápočtu. 2. Seminář vyžaduje aktivní účast na hodině. Aktivitu studentů hodnotí vedoucí semináře v průběhu hodiny. 3. Podmínkou aktivní účasti je fyzická účast na hodině, kdy jsou povolené max. 3 absence. 4. Při vyšším počtu absencí musí student vypracovat za každou hodinu, na které chyběl, text na probíranou literaturu v celkové délce alespoň 3 normostran. Téma je zadáno vedoucím semináře. Uznání odevzdané práce není automatické a mohou být vyžadovány úpravy či kompletní přepracování/nové vypracování úkolu. Nejzazší termín odevzdání práce stanovuje vedoucí semináře. 5. Student musí splnit minimálně 70% aktivní účast (tj. nejen fyzickou), přičemž tato hranice se počítá z celkového počtu seminářů v daném semestru (nikoliv z počtu seminářů s fyzickou účastí). Četba: celkem cca 400 s.
|
Doporučená literatura
|
-
Murphy, Robert F. Úvod do sociální a kulturní antropologie. Praha, Slon, 2002.
-
Ortner, Sherry B. Teorie v antropologii od šedesátých let. Biograf 34: 123-162., 2004.
-
SOUKUP, V. Dějiny antropologie. Praha, 2004.
-
Soukup, Václav. Přehled antropologických teorií kultury. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-929-1.
|