Vyučující
|
-
Hájková Lucie, Mgr.
-
Rýdl Karel, prof. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Evropa pohanská (ságy a mýty). Křesťanský universalismus. Vnější a vnitřní nepřítel. Víra a rozum. Problém evropského humanismu. Racionalismus a osvícenství. Evropa romantická. Třídní rozvrstvení - ekonomizace. Válečné konflikty. Vývoj evropské integrace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní orientaci v obecné problematice Evropy z hlediska jejího historického, politického, ekonomického, kulturního a sociálního vývoje a dalších možných perspektiv s cílem pochopit hlavní vývojové problémy a seznámit se s jejich možnými způsoby řešení.
Studenti budou vedeni ke způsobům interdisciplinárního myšlení, které překračuje provinční a národní ráz a vedou k syntetickému pohledu na sledované problémy evropanství.
|
Předpoklady
|
nejsou zadány
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Posouzení zadané práce
Student ke zkoušce přečte 10 knih, které se týkají daného tématu. Knihy musí projít schválením vyučujícího. Písemný test - pro absolvování předmětu minimálně 75%
|
Doporučená literatura
|
-
Evropská unie od A do Z.. Praha, Karolinum, 1997.
-
ADAMOVÁ, K. K historii evropského federalismu.. Praha, Karolinum, 1997.
-
BEDNÁŘ, M. České myšlení.. Praha, FÚ AV ČR, 1996.
-
DAVIES NORMAN. Dějiny jednoho kontinentu. Praha: Prostor, 2000. ISBN 80-7262-014-1.
-
HAGER, F. P. Platon a platonismus v dějinách výchovy.. Praha, UK, 1994.
-
KREJČÍ, J. O češství a evropanství I.-II. Osnabruck..
-
PATOČKA, J. Evropa a doba poevropská. Praha.. Praha, 1992.
-
SEIBT, F. Zrození Evropy.. Praha, Vitalis, 2004.
|