Předmět: Kvalita a evaluace ve výchovné práci

» Seznam fakult » FF » KVV
Název předmětu Kvalita a evaluace ve výchovné práci
Kód předmětu KVV/KVEV
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rýdl Karel, prof. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
1. Pojetí kvality ve výchově a vzdělávání. Vývoj problematiky. 2. Problém hodnoty a její proměny. 3. Vybrané zahraniční modely a zkušenosti (Skandinávie, anglosaské země, Německo, Nizozemí a Rakousko). 4. Problémy vnější a vnitřní evaluace a autoevaluace v oblasti výchovné práce. 5. Kvantitativní a kvalitativní metody a formy hodnocení. 6. Oblasti, ukazatele, kritéria a nástroje evaluačních procesů. 7. Legislativní zajištění a jeho perspektivy. 8. Hodnocení a klasifikace jednotlivce (včetně vychovatele), skupiny, instituce, systému. Smysl a cíle vlastního portfólia. 9. Tvorba evaluačních nástrojů a metody vyhodnocování a interpretace výsledků. 10. Didaktické testování.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody samostatných akcí, Nácvik dovedností
Výstupy z učení
Cílem kurzu je seznámit studenty s problematikou kvality a evaluace ve výchovné práci. Obsah kurzu bude naplněn níže uvedenými tématy.
Studenti získají širší znalosti z daného oboru. Jsou schopni identifikovat indikátory a formulovat hodnotící kritéria.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Posouzení zadané práce

Vstupní podmínka: absolvování předmětu MVPR. Student předloží esej na téma škálování a standardizace projevů výchovné činnosti ve vybrané oblasti.
Doporučená literatura
  • Výstupy z projektu OPVK MŠMT "Cesta ke kvalitě.
  • Výstupy z projektu OPVK MŠMT "Cesta ke kvalitě"..
  • KOLÁŘ, Z.; ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2007.
  • NENADÁL, J. A KOL. Moderní systémy řízení jakosti. . Praha: Management Press, 2002.
  • PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace.. Brno: Paido , 1996.
  • RÝDL, K. A KOL. Sebehodnocení školy. Jak hodnotit kvalitu školy. . Praha: Strom, 1998.
  • SCHRATZ, M. A KOL. Qualitätentwicklung.. Weinheim u. Basel: Beltz, 2000.
  • SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole.. Praha: Portál, 1999.
  • VAŠŤÁTKOVÁ, J. Vlastní hodnocení školy. . Olomouc, 2006.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): English Language Teacher Education (2013) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Učitelství anglického jazyka (2013) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Resocializační pedagogika (2013) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní