Vyučující
|
-
Ehlová Marcela, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Věda a vědeckost v kultuře společnosti. Terminologie a základy metodologické vědy. Teorie výzkumného problému a jeho lexikální a stylistické charakteristiky. Kvantitativně a kvalitativně orientovaný výzkum. Funkce a role smíšených výzkumů. Charakteristika a stavba kvantitativních výzkumů (proměnné, hypotézy, výzkumné soubory, výzkumné metody, validita a reliabilita nástrojů, verbální a grafické zpracování a interpretace dat). Charakteristika kvalitativních výzkumů (metodologie a výzkumné školy ? hermeneutika, fenomenologie, chicagská a frankfurtská škola, konstruktivismus, přístupy kvalitativního výzkumu, plánování výzkumu, metody získávání, kódování a zobrazování dat, vyhodnocování a interpretace výzkumu. Analýzy zveřejněných výzkumů (ČAPV, sborníky mezinárodních konferencí). Obhajoby vlastních výzkumných projektů v rámci seminářů. Perspektivy výzkumů a jejich vliv na proměnu společnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody samostatných akcí
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s problematikou různých přístupů k vědeckému výzkumu a naučit je používat nejznámější standardizované výzkumné metody s ohledem na charakter pedagogických disciplín a potřeby praxe. Obsah kurzu bude naplněn níže uvedenými tématy.
Studenti získají znalosti z oboru Metodologie pedagogického výzkumu, s ohledem na budoucí výbavu absolventů oboru Resocializační pedagogika.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Obhajoba vlastního projektu
Ke zkoušce student předloží projekt výzkumného šetření z oblasti vlastní specializace včetně řešení a interpretace se zdůvodněným podrobným popisem využití výsledků projektu v praxi. Podmínkou je i včasné odevzdání zadaných dílčích úkolů. 80% účast na seminářích.
|
Doporučená literatura
|
-
FRIEBERTSHÄUSER, B. - PRENGEL, A. Handbuch Qualitative Forschungsmethoden in der Erziehungswissenschaft. Weinheim: Juventa, 1997.
-
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000.
-
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005.
-
HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha, Karolinum, 1997.
-
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007.
-
JULKUNEN, K. Qualitative Methodology in Educational Research. Joensuu:. Univ. Press, 1996.
-
MORGAN, D. L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice:Albert, 2001.
-
ŠVAŘÍČEK, R. ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2007.
-
ŠVEC, Š. a kol. Metodológia vied o výchove. Bratislava:IRIS, 1998.
|