Vyučující
|
-
Škoviera Albín, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Teorie vzniku deviací chování. Disociální, asociální a antisociální chování. Menšiny v ČR. Proces marginalizace. Rizikové faktory vedoucí ke společenské exkluzi. Systém primární, sekundární a terciární prevence. Možnosti integrace a inkluze. Systém péče o sociálně vyloučné a ohrožené vyloučením
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody samostatných akcí
|
Výstupy z učení
|
Studijní předmět je zaměřen na seznámení studentů se situací menšin a marginalizovaných skupin v ČR. Předmět navazuje na obecné znalosti získané předchozím studiem zvláště v předmětu sociální deviace. Pozornost bude věnována vztahu mezi specifickým postavením marginalizovaných skupin a vznikem sociálních deviací.
Studenti získají širší znalosti z oborů deviace a marginální skupiny, s ohledem na budoucí výbavu absolventů oboru Resocializační pedagogika.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
KVV/SOVY
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Vstupní podmínka: absolvování předmětu SOVY. Účast na seminářích min. 80%. Samostudium dle povinné a doporučené literatury
|
Doporučená literatura
|
-
Jedlička, R.; Koťa, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. . Praha: Karolinum, 1998.
-
KREJČÍŘOVÁ, O. a kol. Deviace a sociální patologie. . Olomouc: UP, 2007.
-
MÜHLPACHR, P. Problémy současné společnosti.. Brno, IMS, 2004.
-
MÜHLPACHR, P. Sociální patologie. . Brno: Masarykova univerzita, 2001.
-
Munková, G. Sociální deviace. Přehled sociologických teorií. . Praha: Karolinum, 2001.
-
ŠIŠKOVÁ, T. (ed.). Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998.
|