Předmět: Pedagogická psychologie

» Seznam fakult » FF » KVV
Název předmětu Pedagogická psychologie
Kód předmětu KVV/PGPS
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Křišťálová Jana, PhDr.
Obsah předmětu
Základní pojmy pedagogické psychologie. Pedagogicko psychologické postupy v práci vychovatele. Metodika výzkumu ped. psych.: pozorování, rozhovor, dotazník, známková klasifikace. Nácvik likvidace agrese, asociálního jednání dětí a dospělých, šikany, záškoláctví, neposlušnosti. Motivace a sebemotivace.Vnitřní a vnější motivace. Problém odměn a trestů. Teorie mnohačetné inteligence. IQ a EQ požadavky ve vzdělávání. Autorita vychovatele. Řeč a vývoj řeči. Problémové chování a emoční poruchy ve výchovném působení. Vývojové poruchy učení a školní praxe. Attention Deficit Hyperaktivity Disorders. Podpůrné instituce, vyhlášky MŠMT a metodické pokyny vztahující se k předmětu. Psychologická hlediska v řízení výchovné skupiny. Užití psychologických poznatků o učení a vyučování v praxi.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody samostatných akcí
Výstupy z učení
Smyslem předmětu je seznámit studenty s praktickým využitím informačních technologií v pedagogické praxi.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Vstupní podmínka: absolvování předmětu ZSOPS. Účast min. 80% , písemná samostatná práce (s použitím 1 povinné, 2 doporučených publikací a minimálně 1 další publikace), samostudium dle povinné a doporučené literatury.
Doporučená literatura
  • MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů.. Praha: Portál, 1998.
  • ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. . Praha: Portál, 2001.
  • DAŘÍLEK, P.; KUSÁK, P. Pedagogická psychologie, část A a B. . Olomouc: PdF UP, 1999.
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. . Praha: Portál, 1997.
  • HADJ-MOUSOVÁ, Z. Pedagogická psychologie pro vychovatele.. Praha: PedF UK, 2006.
  • HRABAL, V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. . Praha: SPN, 1986.
  • MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVY, J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole.. Praha: SPN, 1990.
  • MATĚJČEK, Z. Co, jak a kdy ve výchově dětí. . Praha: Portál, 1996.
  • MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psych. poradenství.. Praha: SPN, 1991.
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku.. Praha: Karolinum, 2001.
  • VALIŠOVÁ, A. Asertivita v rodině a škole.. Praha: H+H, 1994.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Humanitní studia (2013) Kategorie: Filozofie, teologie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Humanitní studia (2016) Kategorie: Filozofie, teologie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní