Předmět: Pedagogická psychologie

» Seznam fakult » FF » KVV
Název předmětu Pedagogická psychologie
Kód předmětu KVV/PGPSM
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Křišťálová Jana, PhDr.
  • Ďatko Ilona, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základní pojmy pedagogické psychologie. Pedagogicko psychologické postupy v práci vychovatele. Nácvik likvidace agrese, asociálního jednání dětí a dospělých, šikany, záškoláctví, neposlušnosti. Motivace a sebemotivace.Vnitřní a vnější motivace. Problém odměn a trestů. Teorie mnohačetné inteligence. IQ a EQ požadavky ve vzdělávání. Autorita vychovatele. Neurofyzilogická funkce mozku a požadavky současné školy. Psychologie efektivního vyučování. Autorita učitele ve vyučování. Problémové chování a emoční poruchy. Vývojové poruchy učení a školní praxe. Užití psychologických poznatků o učení a vyučování v praxi. Psychologická hlediska v řízení výchovné skupiny.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody samostatných akcí
Výstupy z učení
Smyslem předmětu je seznámit studenty s praktickým využitím informačních technologií v pedagogické praxi.
Studenti získají širší znalosti z oboru Pedagogická psychologie, s ohledem na budoucí výbavu absolventů oboru Resocializační pedagogika.
Předpoklady
nespecifikováno
KVV/SOPSM

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Vstupní podmínka: absolvování předmětu SOPSM. podmínka atestace: účast 80% písemná samostatná práce (s použitím 1 povinné, 2 doporučených publikací a minimálně 1 další publikace) samostudium dle povinné a doporučené literatury písemná atestace
Doporučená literatura
  • MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů.. Praha: Portál, 1998.
  • AMBROZIK, W., ZIELIŃSKI, F. Młodociani mordercy Studia nad agresją i zbrodnią. Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań: 2003..
  • CZAPÓW C., JEDLEWSKI S. Pedagogika resocjalizacyjna. Państwowe Wydawn. Naukowe, Warsava: 1971. 534p..
  • ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. . Praha: Portál, 2001.
  • ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování.. Praha, UK, 1997.
  • DAŘÍLEK, P.; KUSÁK, P. Pedagogická psychologie, část A a B. . Olomouc: PdF UP, 1999.
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. . Praha: Portál, 1997.
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi.. Praha, Portál, 1997.
  • GRZEGORZEWSKA, M. Pedagogika specjalna: skrypt wykładów. Państwowy Instytut Pedagogiki Specjalnej, 1964. 130 p..
  • HADJ-MOUSOVÁ, Z. Pedagogická psychologie pro vychovatele.. Praha: PedF UK, 2006.
  • HELUS, Z. Psychologie školní úspěšnosti žáka.. Praha, SPN, 1979.
  • HRABAL, V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. . Praha: SPN, 1986.
  • KONOPCZYŃSKI. M. Marek. Metody twórczej resocjalizacji, Wyd. PWN, Warszawa 2007. 430p..
  • MACHEL, H. Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. Arche, Gdańsk: 2003. 286p..
  • MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVY, J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole.. Praha: SPN, 1990.
  • MATĚJČEK, Z. Co, jak a kdy ve výchově dětí. . Praha: Portál, 1996.
  • MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psych. poradenství.. Praha, SPN, 1991.
  • MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psych. poradenství.. Praha: SPN, 1991.
  • MORAVCOVÁ, I., PRŮKA, M. Aktuální problémy resocializační pedagogiky. Univerzita Pardubice, Praha: 2010. 58s. ISBN 978-80-7395-342-3.
  • PYTKA L. Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne.- Wyd. APS, Warszawa, 2005. 432p..
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku.. Praha: Karolinum, 2001.
  • VALIŠOVÁ, A. Asertivita v rodině a škole.. Praha: H+H, 1994.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Resocializační pedagogika (2013) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní