Předmět: Seminář rétoriky

» Seznam fakult » FF » KVV
Název předmětu Seminář rétoriky
Kód předmětu KVV/RETO
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dojčánová Irena, Mgr.
Obsah předmětu
Současná veřejná komunikace v postmoderním kontextu. Antické počátky rétorického umění a jejich dnešní význam. Základy práce s tělem, dechem a uvědoměním emocí. Monologické formy řečnické komunikace a prezentace. Teorie a praxe dialogu v rétorice, řízení a koučování. Prožívání a mluvení v roli, empatie a asertivita.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Nácvik dovedností
Výstupy z učení
Cílem je seznámit účastníky se základy rétoriky (s přihlédnutím k historickému kontextu, zejména antickému). Prostřednictvím praktických monologických a dialogických cvičení se snažíme v kursu zkvalitnit naše řečové (jazykové, stylizační) dovednosti (včetně umění asertivní komunikace a argumentace), stejně tak jako zvýšit úroveň vlastní sebereflexe a osobního sebeřízení (neorétorika, obrana proti mainulativním strategiím).
Studenti získají vhled do vybraných rétorických žánrů, schopnost systematické práce s tématem (včetně reprodukce a zaujímání odlišných názorových pozic prožíváním a mluvením v rolích) a zkvalitnění osobní prezentace. Absolventům kursu by nemělo činit potíže samostatně připravit a pronést (strukturace tématu, konkrétní forma přednesu) středně dlouhou řeč na předem zadané téma. Předpokládáme také zvýšenou schopnost řečnické improvizace v rámci otevřené veřejné debaty (komunikace ve skupinách, aktivní naslouchání, panelová diskuse, atd.).
Předpoklady
nespecifikováno
KVV/ZPED1

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta, Rozhovor, Systematické pozorování

Pravidelná docházka podle dohodnutých pravidel a aktivní účast na semináři jsou základními podmínkami pro udělení zápočtu, každý účastník navíc přednese závěrečnou řeč ve stanovené struktuře a délce (chvála, cca 10 minut).
Doporučená literatura
  • CAUNT, J. Jak působit přesvědčivě. Tipy a rady pro zdolávání stresu, posílení sebedůvěry a. Brno, 2005.
  • CEJPEK, J. Informace, komunikace a myšlení.. Praha, 2005.
  • CLEGG, B. - BIRCH, P. Kreativita. Změňte způsob své práce.. Brno, 2005.
  • CLEGG, B. Stress management. Vneste harmonii do svého života.. Brno, 2005.
  • de BONO, E. Pravdu mám já, určitě ne ty. Praha. Argo, 1998.
  • de BONO, E. Šest klobouků aneb Jak myslet. Praha. Argo, 1997.
  • EDMÜLLER, A. - WILHELM, T. Nenechte sebou manipulovat. Jak rozpoznat manipulaci. Praha, 2003.
  • GALLWEY, W. T. Tajemství vysoké pracovní výkonnosti. Metoda Inner Game. Praha, 2004.
  • HERMOCHOVÁ, S. Teambuilding. Praha, 2006.
  • HOFFMANNOVÁ, J. Stylistika a oučasná situace stylistiky. Praha. Trizonia, 1997.
  • HOLÁ, L. Mediace. Způsob řešení mezilidských konfliktů. Praha. Grada, 2003.
  • HOLASOVÁ, T. Umíte dobře mluvit?. Praha. H a H, 1992.
  • KIRSCHNER, J. Vítězit bez boje.. Liberec, 2003.
  • KRAUS, J. Rétorika a řečová kultura. Praha. Karolinum, 2004.
  • KRAUS, J. Rétorika v evropské kultuře. Praha. Academia, 1998.
  • LANGER, A. Úspěch veřejné promluvy. Praha. Fortuna, 1993.
  • MAURER, R. Cesta kaizen. Z malého kroku k velkému skoku. Praha, 2005.
  • MEDLÍKOVÁ, O. Umíte prezentovat? Odpověď zní: Ano!. Praha, 2005.
  • O´BRIENOVÁ, P. Pozitivní řízení. Asertivita pro manažery. Praha, 2003.
  • PLAMÍNEK, J. Sebeřízení. Praktický atlas managementu cílů, času a stresu.. Praha, 2004.
  • Platon: Faidros. Gorgias. Praha, 1992.
  • PLATON. Faidros. O lásce.. Praha, 1958.
  • POSTMAN, N. Ubavit se k smrti. Veřejná komunikace ve věku zábavy. Praha. Mladá fronta, 1999.
  • ŠMAHEL, D. Psychologie a internet.Děti dospělým, dospělí dětem.. Praha, 2003.
  • ŠPAČKOVÁ, A. Moderní rétorika. Jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli. Praha. Grada, 2003.
  • Tarthang Tulku. Otevřená mysl. Hodkovičky, bez vročení,. Pragma.
  • WHITMORE, J. Koučování. Rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnosti.. Praha, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Humanitní studia (2013) Kategorie: Filozofie, teologie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Humanitní studia (2016) Kategorie: Filozofie, teologie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní