Předmět: Školský managment

» Seznam fakult » FF » KVV
Název předmětu Školský managment
Kód předmětu KVV/SKMAM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Ehlová Marcela, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Úvod do studia předmětu, základní literatura, metodologie. Pojmová mapa systému správy a řízení. Školský management - úvod do problematiky, základní témata a pojmy obecné problematiky řízení. Vývoj správy a řízení školství v českých zemích u nás a v zahraničí. Modely správy a řízení u nás a v zahraničí. Struktura a řízení školství - koncepce a strategie. Vzdělávací politika a její problémy. Management školy a jeho specifika. Vnitřní řízení školy - základní formální struktura, regulace vnitřního života školy. Řízení školy - plánování, organizování, personalistika, hodnocení pracovníků, pracovní motivace, kontrola. Kvalita a její evaluace. Operativní řízení, vybrané problémy vedení lidí (leaderhip). Školská legislativa: ústava, školské zákony a jiné právní normy upravující školství. Rozvoj školy, plánování, fundraising. Volné téma dle zájmu studentů.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody samostatných akcí
Výstupy z učení
Cílem předmětu je získání přehledu o základních problémech výkonu správy a řízení školství u nás a ve světě a seznámit studenty s problematikou řízení školy jako instituce.
Student kurzu bude schopen orientovat se v dané problematice a analyzovat jevy i souvislosti, hodnotit a zařazovat nové informace do struktury celého systému s ohledem na určující strategické trendy a perspektivy. Důraz je kladen na řízení regionálního školství a její problematiku správně organizační.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Posouzení zadané práce

Zápočet (na základě samostatně vypracované práce, aktivní vystoupení na semináři).Závěrečný test. Účast na semináři (min. 80%). Samostudium dle povinné a doporučené literatury.
Doporučená literatura
  • EGER, L. Efektivní školský management. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998. 224 s. ISBN 80-7082-430-1.
  • Lhotková, Irena. Kompetence řídících pracovníků ve školství. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-899-2.
  • OBST, O. Základy školského managementu pro učitele. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1998. 109 s. ISBN 80-7067-941-7..
  • PRÁŠILOVÁ, M. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro pedagogické pracovníky. Vyd. 1. Olomouc: univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1415-5.
  • Šikýř, Martin. Personalistika v řízení školy. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-901-2.
  • ŠIMKOVÁ, E. Management a marketing v praxi neziskových organizací. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. ISBN 978-80-7435-230-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Resocializační pedagogika (2013) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní