Předmět: Sociální pedagogika a volný čas

» Seznam fakult » FF » KVV
Název předmětu Sociální pedagogika a volný čas
Kód předmětu KVV/SOPG
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sychrová Adriana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vznik, vývoj a předmět sociální pedagogiky. Volný čas a jeho pojetí v pedagogice (terminologie, cíle, koncepce, obsah, metody). Biologické a sociální determinanty vývoje člověka. Vývoj pedagogiky volného času. Výchova, její cíle, znaky a metody výchovného působení. Kvalifikační vzdělávání a volný čas. Rodina jako základní výchovná instituce. Problematika hry u dětí a dospělých. Syndrom týraného a zanedbávaného dítěte. Syndrom odcizeného rodiče. Mravní formování člověka (elementární mravní návyky a zvyky, formování mravního přesvědčení, interiorizace norem, pojem charakter, morální city atd.). Koncepce morálního formování. Zájmová činnost a její motivační náboj. Relaxační a reprodukční funkce volného času. Kriminalita dětí a mládeže, příčiny vzniku, možnosti prevence. Osobnost pedagogického pracovníka ve vztahu k výchovnému působení na svěřence. Politika rozvoje lidských zdrojů. Principy CŽV. Výchovný pracovník pro volný čas. Volnočasové aktivity jako zdroj kultivace osobnosti. Pracovní proces a člověk.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody samostatných akcí
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty se sociální pedagogikou jako integrální součástí pedagogických vědních disciplín. Jsou probírána jednotlivá témata, která tvoří páteř sociální pedagogiky: biologická a sociální determinace výchovy, socializace, rodina jako výchovná instituce, morální formování člověka atd. a to zejména se stěžejním zaměřením na mimoškolní a resocializační výchovu. Pedagogika volného času bude primárně zaměřena na práci s dospělými a mladistvími, sekundárně na specifika práce s dětmi.
Studenti získají širší znalosti z oboru sociální pedagogika ? volný čas, s ohledem na budoucí výbavu absolventů oboru Resocializační pedagogika.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Aktivní účast v seminářích. Písemná seminární práce.
Doporučená literatura
  • BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amonium servis, 1992.
  • HAMER, D.; COPELAND, P. Geny a osobnost.Biologické základy psychiky člověka.. Praha: Portál, 2003.
  • HAVLÍK, R.; KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. . Praha, 2004.
  • KRAUS, B. a kol. Člověk, prostředí, výchova. K otázkám soc. pedagogiky. . Brno: Paido, 2001.
  • LABÁTH, V A KOL. Riziková mládež. . Praha: Slon, 2001.
  • NĚMEC, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. . Brno: Pajdo , 2003.
  • PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času.. Praha, Portál , 2002.
  • Pelikán, J. Výchova jako teoretický problém. . Ostrava: Amosium, 1995.
  • Pešková, J. Já, člověk. . Praha: SPN, 1991.
  • Vážanský, M.; Smékal, V. Základy pedagogiky volného času. . Praha: Paido, 1995.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Resocializační pedagogika (2013) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní