Vyučující
|
-
Sychrová Adriana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Vznik, vývoj a předmět sociální pedagogiky. Volný čas a jeho pojetí v pedagogice (terminologie, cíle, koncepce, obsah, metody). Biologické a sociální determinanty vývoje člověka. Vývoj pedagogiky volného času. Výchova, její cíle, znaky a metody výchovného působení. Kvalifikační vzdělávání a volný čas. Rodina jako základní výchovná instituce. Problematika hry u dětí a dospělých. Syndrom týraného a zanedbávaného dítěte. Syndrom odcizeného rodiče. Mravní formování člověka (elementární mravní návyky a zvyky, formování mravního přesvědčení, interiorizace norem, pojem charakter, morální city atd.). Koncepce morálního formování. Zájmová činnost a její motivační náboj. Relaxační a reprodukční funkce volného času. Kriminalita dětí a mládeže, příčiny vzniku, možnosti prevence. Osobnost pedagogického pracovníka ve vztahu k výchovnému působení na svěřence. Politika rozvoje lidských zdrojů. Principy CŽV. Výchovný pracovník pro volný čas. Volnočasové aktivity jako zdroj kultivace osobnosti. Pracovní proces a člověk.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody samostatných akcí
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se sociální pedagogikou jako integrální součástí pedagogických vědních disciplín. Jsou probírána jednotlivá témata, která tvoří páteř sociální pedagogiky: biologická a sociální determinace výchovy, socializace, rodina jako výchovná instituce, morální formování člověka atd. a to zejména se stěžejním zaměřením na mimoškolní a resocializační výchovu. Pedagogika volného času bude primárně zaměřena na práci s dospělými a mladistvími, sekundárně na specifika práce s dětmi.
Studenti získají širší znalosti z oboru sociální pedagogika ? volný čas, s ohledem na budoucí výbavu absolventů oboru Resocializační pedagogika.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Aktivní účast v seminářích. Písemná seminární práce.
|
Doporučená literatura
|
-
BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amonium servis, 1992.
-
HAMER, D.; COPELAND, P. Geny a osobnost.Biologické základy psychiky člověka.. Praha: Portál, 2003.
-
HAVLÍK, R.; KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. . Praha, 2004.
-
KRAUS, B. a kol. Člověk, prostředí, výchova. K otázkám soc. pedagogiky. . Brno: Paido, 2001.
-
LABÁTH, V A KOL. Riziková mládež. . Praha: Slon, 2001.
-
NĚMEC, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. . Brno: Pajdo , 2003.
-
PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času.. Praha, Portál , 2002.
-
Pelikán, J. Výchova jako teoretický problém. . Ostrava: Amosium, 1995.
-
Pešková, J. Já, člověk. . Praha: SPN, 1991.
-
Vážanský, M.; Smékal, V. Základy pedagogiky volného času. . Praha: Paido, 1995.
|